måndag 29 juni 2009

Intake


Intake är ett litet område öster om City där det är väldigt mysigt och väldigt engelskt. Många pubar alltså, kafeer med tveksam inredning och affärer som säljer hemska mönstrade soffor i blekrosa och grönspräcklig sammet. Det finns en mycket trevlig liten kyrkogård som jag promenerar i ibland. Jag har en lite underlig fascination för engelska kyrkogårdar, vilket möjligen grundar sej i att svenska kyrkogårdar är så fyrkantiga och planerade och de engelska så enorma, vildvuxna, spretiga och individuella. En gubbe från Frankrike som varit i Sverige summerade vårt land med denna anekdot: "Min vän skulle planera sin mors gravsten. Han ville ha en stor ros i sten bredvid själva inskriften. Det går inte, sa han-som-hade-som-jobb-att-bestämma-och-planera-gravstenarnas-utseende-på-kyrkogården, vi har regler för vad man får ha på gravstenarna här i Sverige. Det är typiskt svenskt, sa gubben. Till och med efter döden måste ni följa en mall. "

Och så är det faktiskt. Kolla bara denna länk. Och denna roliga insändare av en upprörd Gunnar i Dalarna. Jag tycker om att en gravsten här har en smaklös ängel bredvid med ros i munnen. En har stora kolumner kring som en kunglig. Och några är sneda och vinda och överväxta med murgröna. Om jag ibland är ledig på en söndag så brukar jag gå och lägga en liten blomma på en sådan bortglömd 1800-talsgrav. Det ger mer tycker jag än att gå i kyrkan. Så håhåjaja på dej Gunnar. Det finns en skönhet även när det saknas en tydlig struktur. Och just döden vore väl ganska olämplig att strukturera? Kom inte hit till Sheffield, för då sätter du nog kaffet i vrångstrupen. Ni andra kan hålla till godo med lite bilder!
Kan ett hus bli sötare?

Skola från 1800-talets början

Jätte-engelskt kafe som alldeles säkert serverar bacon butties och pulverkaffe.

Soffaffär som bara utstrålar stil och klass?

Ännu en radhuslänga

1 kommentar:

Anonym sa...

jag haller med, engelska kyrkor och kyrkogardar ar alldeles underbara!

dock tycker jag naturligtvis att olandska vita kyrkor ar himla fina ocksa :)