söndag 29 juli 2012

Ganska ledigt

Jag har inte haft en ledig dag på ganska länge och inte denna vecka heller, men idag kändes det iallafall ganska ledigt eftersom jag slutade vid två. Jämfört med trippelpass är det rena semestern. Jag gick raka vägen till en pub och åt söndagslunch, läste en svensk tidning och försökte tänka att dagen var lång, jättelång. Jouren har varit ganska lugn även om den väckte mej imorse. Jag har brutit ihop ganska många gånger denna månad och det har varit nyttigt tror jag. Det har funnits folk att bryta ihop tillsammans med och plocka ihop bitarna med. Nu känns det som att botten är nådd och det är bara att ta tag och simma uppåt. Jag orkar, hinner och vill inte älta. Försöker ta en liten bit i taget. Bara denna lilla paus har bringat lite klarhet i huvudet igen. Igår kväll bara snurrade det. Till och med funderade jag en stund på att ta in på hotell för att slippa se röran hemma som jag inte har tid och kraft att ta itu med. Att bara köra på i tunnelseende kändes lättare än att stanna upp. Nu har maken dammsugit och städat köket. Toan är skurad och en maskin tvätt på gång. Det känns lite bättre. Är det aldrig så rent så hinner jag ju ändå inte vara hemma och njuta av det - när jag är ledig nästa gång är det stökigt igen. Jag köper en stor bukett blommor åt mej själv för att fira denna insikt. Lyssnar på Johnny Cash.
Sen målar jag naglarna i en hysteriskt lila nyans. Lägger mej i en park och tittar på moln, tills de första regndropparna kommer. Det är mer vanligt sommarväder nu jämfört med djungelhettan. 20 grader, sol ömsom skurar. Spanjorerna har dunjacka på sej (osäker på varför det är så många spanjorer i stan just nu, men skulle tro att de är här och rekar lite inför en termin på nåt av universiteten). Känner ett stick av hemlängtan när jag ser en sommaräng med rölleka och rödklöver, men så läste jag den här artikeln. Jag är rätt nöjd, ändå.

2 kommentarer:

Monica sa...

Underbar bukett, tror det är fresia, de är så fina. Ja hemlängtan, önskar du vore här eller jag där. Du har så rätt ändå att det är otroligt skönt att slippa myggen, den sorten "Sticticus" som hugger. Väntar bara på att läsa rapporter om vilka virus och bakterier den sprider för varför ska fästingar ha monopol på dem? Är faktiskt lite rädd på riktigt om vi är vid stugan och jag blir mycket biten för nu räcker elände för min del har jag bestämt. Dessutom är det tarmbakterier i många sjöar så vattnet är mest att titta på numera. Och i blåbärsskogen härjar fästingar och ormar. Låter som du hanterar på något sätt all stress och orimliga arbetsveckor, månader. Ta väl hand om dig! Den goda pubmaten i Sheffield är en välsignelse!

Steel City Anna sa...

Ja, det är tur att det finns trevliga människor och pubar :)