lördag 17 mars 2012

Studiebesök i Öst-Tyskland

Igår kväll var vi på IKEA. Ni som tänker att det inte kan vara särskilt många som åker till IKEA strax före stängningsdags i Nottingham en fredagkväll, ni har fel. Trots enerverande kundmeddelanden om snar stängning (men tack och lov utan den psykotiska stängningsmusiken i Kungens Kurva) köper folk värmeljus, servetter, fula vaser, abnorma mängder glödlampor och Billy-bokhyllor som det gällde livet. En mycket intressant stund hade jag när jag iakttog till synes till att börja med harmoniska par få olika typer av anfall när de skulle försöka packa in allting de köpt i bilen. Min egen make är nöjd efter att ha blivit bjuden på den största tallriken av ljumma köttbullar och potatismos samt vatten i plastmugg, medan jag traskar runt i labyrinten av billigt jox som man av någon anledning känner att man kan tänkas behöva. Jag avstår med all viljestyrka några blomkrukor, magneter, låtsasblommor och mattor och köper istället en wokpanna som vi behöver, och fina pippi-underlägg som passar Karins bricka, som jag blev mycket nöjd med.
Sen fokuserar jag på den svenska maten. Ingvar-maten. Den som numera är producerad av IKEA. Borta är Abba. Borta är Marabou. Borta är Cloetta. Istället har vi fåordigt och koncist beskriven mat i fula förpackningar. Kokosbollen heter inte längre kokosboll. Den heter KAKAO-boll. Mums-mums heter inte mums-mums. De heter SÖTSAK SKUMTOPP. Därav rubriken. Ungefär såhär måste det ha varit i början av 80-talet i stora delar av Europa. Fy fasen. Maken brukade som sexåring brevväxla med en tjej från Eskilstuna och be att få skickat omslagspappret till svenska chokladbitar, för att det var färgglatt. Jag drabbas av skuldkänslor när jag minns min barndom full av röda och blå Plopp och rosa HubbaBubba och köper ännu ett paket Polarbröd, förlåt BRÖD TUNNBRÖD till maken.

Hur Ingvar-maten smakade? Förvånansvärt gott. Dock, ett företag som kan få folk att köpa hundratals ALVINE kökshanddukar och möbler av papp som inte går att skruva ihop, kan förmodligen härntvätta en till att tycka om vadsomhelst. Dessutom sålde Ingvar påskmust, eller DRYCK PÅSKMUST, dock i en piffigt gul flaska, vilket gjorde mej synnerligen välvilligt inställd. Nu har jag inte druckit must på ett helt år så jag har inget att jämföra med, men jag tyckte den smakade bra. Expediten undrar varför jag köper så mycket påskmust och jag svarar att jag måste ta igen all förlorad julmust. Men det är ju en helt annan dryck, säger hon. Yooolmooost. We only sell this paaskmaaast. For easter. Snälla, säger jag, snälla spara några och sälj på jul. In Sweden it is the Yoool that is the big maast holiday. Hon ler och säger att hon ska framföra detta till sin chef.

6 kommentarer:

annannan sa...

:-)

Monica sa...

Fantastiskt inlägg! Undrar om Ingvar är bloggläsare? Men han behöver inte bry sig förstås, vad gör man inte för "Dryck påskmust" eller några skumtoppar;-). Ser Evas söta gummor på fotot, då blir jag glad:-). Undrar också över varför deras mat alltid är ljummen eller kall, är alltid så här med på världens största IKEA;-). Nu var det så länge sen vi var där så far din undrar om vi inte ska åka dit nån gång. Det är väldigt nedslitet här i Kungens kurva, är stor skillnad hos de nyare som Uppsala t ex. Men Ingvar behöver nog inte bry sig om det heller. Förstår att för svenskar utomlands är det maten som är/var rolig att hitta. Såååå tråkigt att nu finns inte ens den, men alla lever på hoppet och kommer ändå:-).

Steel City Anna sa...

Mamma: Till att börja med kan man ju fundera över varför ett möbelvaruhus som redan var ohyggligt framgångsrikt börjar sälja mat överhuvudtaget, det skulle jag gärna fråga Ingvar om. Kanske hade han en konsult med nya ideer :) Det är ju som om Marabou pötsligt skulle börja sälja skidor. När jag har funderat på varför så har jag tänkt att det skulle vara som en slags marknadsföring för Sverige som land, någon slags goodwill-kampanj till mindre svenska företag eller kanske som tack till staten för alla skattelättnader :) Men att sen ta över och producera all mat inom sitt eget företag, det mesta i Sverige dessutom, det är ju enormt konstigt. Ännu konstigare är att svenska människor i Sverige köper IKEA-mat när de kan köpa riktig mat vartsomhelst, för att de tror att det är billigt. Ingvar är ett geni, men jag skulle inte vilja ha honom som statsminister :)

Steel City Anna sa...

Annannan: Jag antar att Ingvar-maten tagit över även i Portugal, eller håller du dej borta från de gula och blå ladorna :)

Emma sa...

åh Påskmust!!! Jag hade ju glömt att man får en chans till. Måste genast ta mig till IKEA hÄr i Montréal. Hittat din blogg via Trillingnöten/Jelly

Steel City Anna sa...

Emma: Roligt att du hittade hit! Lycka till med påskmustsjakten :)