söndag 25 mars 2012

Gullviva

En enda ensam gullviva. Man ser dem inte ofta här. Så fina de är! Då måste det vara sommar nu. Solen värmer iallafall, och ekorrarna är sällskapliga. I veckan väntas 20 graders strålande sol. Snart är det påsk. Och idag är jag ledig och läser tidningar med kaffetermos. I en av dem finns en insändare från en 80-årig dam som har glatt sej åt att köpa en ny handväska till sommaren. Hennes väninna hade svarat att du vet ju inte om du lever då. Det tyckte damen var lite nedrigt sagt. Det tycker jag också. Vilken tur att man inte tänker så, tänker jag, och funderar vidare över vart dagens timme som vi så resolut skenade visarna över befinner sej nu.

Ekorrar är tysta och trevliga varelser som sköter sitt, och är lyckligt ovetande om att vi just har förlorat en timme.

3 kommentarer:

Monica sa...

Så söta, både timmen och gullvivan, ha det allra ljuvligast i solen idag. Så dumt som sagt, att inte bejaka det som är som väninnan, visst ska 80-åriga tanter köpa handväskor. En kollega till mig som var sjuk köpte nya stolar, ja hon fick höra detsamma. Folk har bristande tankeförmåga.

Steel City Anna sa...

Man får hoppas att man inte har så tråkiga kompisar när man blir 80 :)

Monica sa...

Jag skulle nog skriva så söta både ekoorre och gullviva men började fundera på timmen;-)