måndag 8 februari 2010

Apelsinmarmelad

Som jag tidigare nämnt brukar karln i huset sköta mathandlingen. Det har sina risker och ibland kan man t ex få hem ett sånt här monster när man tänkte sej en helt vanlig zuccini. Igår fick vi hemlevererat synnerligen beska apelsiner, som visade sej vara marmeladapelsiner, något jag hittills aldrig vetat om existerar. Och jag tänkte att äta dem kan vi inte, och slänga dem vore ju onödigt, så det blir väl till att göra marmelad. Suck, tänkte jag, där gick den lediga söndagen. Men det gick ju snabbt som attan! Tog högst en timme från besk apelsin till fin burk marmelad. Så detta ska jag göra oftare. Jag använde inte ens pektin eller annat krångligt utan kärnorna som jag lät koka med gjorde marmeladen geleaktig alldeles av sej självt. Jag utgick från detta recept fast hade vanligt socker och i lite mindre mängd än vad det står. Nu fattas det bara lite nygjorda scones och en kopp te så är min kväll optimal.

De beska monstrena ...
Koka snabbt och häftigt med vattenOch vips så blidde det en gullig burk marmelad

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, det ser ju jättefint ut! Och gott .-)

mamma sa...

Vackra foton och marmeladen ser god och härlig ut!

mamma sa...

Plockade fram mina marmelader ikväll också, bad Anders köpa rostbröd och det blev osötat Lantgoda med speltvete, har inte haft "rostbröd" hemma på länge. Krikonmarmelad, svart vinbärs- och så din Vintage från Oxford, allt nedsköljt med chaite från Willys:-)

På det har jag fixat med spionprogram, brandväggar m m för licensen går ut nu, tror det blev rätt. Och innan bjöd jag lilla M på teater på lördag, jag hörde hennes röst när hon sa till sin mamma, "det vill jag"