tisdag 9 februari 2010

"Nej jag är bara lite dålig och står här bakom"

Citat från Sissela Kyles avsnitt om Dödssynderna i SVT från avsnittet om högmod. Om hur hon som barn inte längre ville framträda i roliga timmen för att hon inte ville uppfattas som högmodig. Nej, jag behöver inte vara med, jag är dålig! Men sen gick det över, tillade hon.

Det får man hoppas att det gör. För som Sissela så riktigt påpekade, så är vi alla högmodiga som barn - tänk bara på Lotta på Bråkmakargatan som kan allting och är så fruktansvärt irriterande för sina större syskon. Och sen så blir vi jätterädda för att vara högmodiga.

Sen inser man kanske, att för att våga göra nåt med sitt liv, så måste man vara modig. Men högmodig? Stolthet går före undergång, och högmod går före fall, står det i Ordspråksboken i Bibeln (inressant artikel här). Lite grand som den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Jo, lite högmodig måste man väl få vara också. Men bara lite. Gapa efter lite, lite grand:

Det är skönare lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.

2 kommentarer:

mamma sa...

Har inte sett dessa program, blev lite uttjatade innan de började men kanske värda att ses. Bra du tipsade om artiklarna i DN, ska jag läsa, puss

Zaba sa...

Âh min favvo dikt;

Det är stoltare att våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.

Älskar Heidenstam.

Men jo jag håller med lite måste man våga.

Kraaam