söndag 21 februari 2010

Vikingafestival i York

Igår hade vi en härlig dag i York där det var vikingafestival. Det var mycket folk och feststämning och York är en av de vackraste städer jag vet. Vi hann med både vikingamuseet Jorvik, lite shopping och ett besök i den stora gotiska katedralen som utan tvekan är den mest sagolika plats jag nånsin besökt. Man får inte ta bilder inuti kyrkan men det är lite grand som att vara inuti en gigantisk spritsad maräng med guldkristyr. Går man hela vägen in i the Chapter House och tittar upp i taket bland alla vackra målningar sitter alldeles i mitten ett litet vitt lamm. Det är extra passande i ett land som detta där fåren tultar runt bland stenrösen i var och varannan by, men egentligen är det symbolen Agnus Dei, guds lamm. Och av alla ornament och skulpturer och fönster så är denna min favorit. Så mycket trevligare än ett kors och så mycket enklare att ta till sej. Vi hade turen att besöka kyrkan just när det hölls mässa och gosskören sjöng verkligen överjordiskt vackert. Skymningspromenaden tillbaka till tåget längs ringmuren var inte sämre. York var sannerligen välsignat vackert i kvällningen när alla turisterna redan åkt hem och vikingarna lugnat ner sej.

Centrala York, The Castle, marknadstorget
Sånna här kafeer krylar det av i York
Järnvägsstationen - visst är klockan vacker!Vikingar lite varstansJorvik, vikingamuseet där man får åka i ett litet tåg och titta på en mycket välgjord vikingamiljö med dockor som talar fornnordiska. "Hej du!" sa de när vi åkte förbi.
Man kan tänka sej att jag gick in i den här affären ja ... Tre våningar julpynt av det vackrare och mer välgjorda slaget. Min man köpte en försenad julklapp till mej, en tomte av Jim Shore, och väntade även tålmodigt när jag var där i en hel timme.
Katedralen
Ringmuren

5 kommentarer:

mamma sa...

Åh så härliga foton och vilken underbar utflykt! Känner igen korsvirkeshuset och Past Time:-) Katedralen är mäktig och så vacker, jag har ett foto på dig där men jag tog det utan blixt och precis innanför portarna. Och inte syns någon snö heller på dina foton:-)Laddar batteriet på kameran och tänkte ta något foto utanför dörren här, det är bara rent hemskt.

mamma sa...

Och staden York är den som givit namn till staden New York! Först kom holländarna dit till Amerikastaden (ja efter indianerna förstås som levt där i tusentals år) och kallade kolonin för Nya Amsterdam. Sedan tog England över, allt hände på 1600-talet och Jakob II (James) betalade för övertagandet och han var hertigen av York. Då fick den nya "lilla" staden namnet New York. Och York fick jag längtan till när jag tittar på dina foton. Puss

Elisabet. sa...

Jag säger som din mamma .., himla härliga bilder! Men det ser ju ut som om ni har VÅR ...!

Charlotta sa...

Homesick! Var där för en månad sedan senast och det hände något i skallen för jag kan inte sluta längta tillbaka. Jag som trodde att det bara var Cornwall nu.

Själv hänger jag i kattbutiken bredvid Christmas Angels. :D

Steel City Anna sa...

Charlotta: den måste jag ju titta in i nästa besök :)