söndag 1 november 2009

Utflykt till Hull

I förra veckan åkte jag och mamma som var på besök till Hull på dagsutflykt. Det var en väderbiten och öde stad som nog inte liknar nån annan engelsk hamnstad jag varit i. Den saknade Bridlingtons kommersiella barer, restauranger, tufftufftåg och spelhallar, Scarboroughs romantiska charm, Liverpools internationella och kulturella atmosfär och Wales vackra vyer. Istället var det som en litet Sheffield, fast vid havet, och utan alla vackra parker och vänligheten, folk var snarare Londonstressade. Värt besöket var hursomhelst jätteakvariet The Deep som jag nog vill åka till igen. Men då ska jag nog gå direkt dit och direkt hem. Fast de hade ju flera bra gallerior som var enkla att handla i, så jag går nog genom dem en sväng också ...

Tåget - utflyktsdags!En av galleriorna, påminde mycket om den i Kungsträdgården
Torget mellan gågatorna
Älskar denna affär, särskilt när de har rea!Humber Dock
The DeepUtsikt från kafeet inne i The DeepTjusiga firrar! Man fick inte ta kort med blixt så det var inte det lättaste att fånga de små liven
Gamla Stan med kyrkan från tidig medeltid

5 kommentarer:

mamma sa...

Vad konstigt det känns, där går jag i Gallerian och nu sitter jag här, tiden och förflyttningar är lite ofattbara och avstånden. Men det var en fin dag, är glad vi fick idén att åka dit. Fina bilder! Puss mitt hjärta, saknar dig så mycket

Steel City Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mamma sa...

Läste igen om Hull och akvariet The Deep som räknas som ett av de finaste i världen, bedrivs mycket forskning där och har vunnit flera priser. Drivs för att öka kunskapen om miljö och världens hav.

Charlotta sa...

Ja The Deep är jättekänt i oceanografsammanhang (jag jobbar en del med sådana). Verkligen ett lyft för Hull som annars har fler skulder än några andra i England. Jag brukade åka hit från York när jag behövde en kontinental hamnkänsla. Hittade ett ställe med tysk korv och Löwensenf, hihi.

Steel City Anna sa...

Charlotta: vad kul, det är fint vid havet. Jag var på the Deep igen i våras men tyckte inte det ar lika häftigt som första besöket. Tyckte det var mer fiskar och ovanliga arter förra gången.