tisdag 10 november 2009

Vad är en matlåda?

Eftersom jag nu sitter på kontor mycket mer än vad jag brukade så har jag fått en tydligare inblick i folks lunchvanor, som jag tycker skiljer sej en del Sverige och England emellan.

Vana 1 - Ingen går ut och äter lunch på restaurang.

Vana 2 - Ingen lämnar överhuvudtaget kontoret vid lunchtid (som för övrigt tydligen är klockan ett i England och inte tolv som i Sverige), men nån icke kontorsbaserad personal kan eventuellt springa ut och köpa mackor och choklad till de närmaste kollegorna.

Vana 3 - Nästan ingen lämnar ens skrivbordet för det pyttelilla personalköket vid lunchtid utan majoriteten äter framför datorn.

Vana 4 - De som har med sej matlåda har alltid antingen smörgås, chips och kakor eller sallad i den. Till dricker man TE.

Min fördjupade inblick i andras matvanor har naturligtvis betytt motsvarande för dem och mina matvaror. Som svensk som gör rätt på sina middagsrester kan jag ha lite vadsomhelst i min lunchlåda. Fiskgratäng, curry, bakad potatis, skaldjurssallad eller spaghetti och köttfärssås tillhör favoriterna. Till det dricker jag källvatten från Norge. Detta innebär att varje gång jag äter får jag minst tio kommentarer på vad det är jag äter, om jag lagat det själv, om det är svensk mat, att det luktar fisk i hela huset på grund av mej, om det är gott och så vidare. En del säger också, tänk det hade jag aldrig tänkt på, att man kan äta varm mat till lunch! vad smart! Min chef menar att jag inte genomspolar mina njurar ordentligt när jag inte dricker så mycket te.

Jag kunde väl aldrig tro att mina matvanor skulle väcka sådan uppmärksamhet.

8 kommentarer:

Zaba sa...

Tacka vet jag hederliga matlådor, inte undra på att ungarna är hyper i det här landet. De får ju aldrig en ärlig chans när de proppas fulla av chips, choklad och läsk 24/7 som sedan fortsätts i vuxen ålder.

Steel City Anna sa...

Idag trodde jag att jag kommit undan någorlunda lättvindigt med en brittisk jacket potato med bara ost och smör - onyttigt och kolhydratrikt. Men icke, eftersom jag inte hade tid att äta förrän klockan tre fick jag flera kommentarer att det inte är nyttigt att äta lunch efter klockan 2. Jag hade ätit frukt under förmiddagen men det var också bara konstigt. "Varför äter du inga kakor till ditt te som du inte dricker?"

mamma sa...

Det är nog svårt att få folk i hemmen att ändra på matvanorna men puben har ju jättebra och god mat nu som hemlagade kravsoppor, goda laxar, gott fibrigt varmt bröd, rostade grönsaker, härliga äppelpajer som är nygjorda m m och gott kaffe. Och många restauranter har god och nyttig mat, fast vi letar kanske efter nyttigheterna mer.
Och lagar man själv blir det hur bra som helst, puss.

Elisabet. sa...

Anna: TACK för fönsterbilderna som din rara mamma så vänligt har skickat! Dom är nu alla "dagens fönster".

Turtlan sa...

Härligt få läsa Dina rader :-))


Kommer ihåg en kursvecka i London för min del. En av dagarna skulle vi på ett studiebesök och där skulle vi få lunch under dagen.

Det var en bra bit med tåg dit från centrala London så frukosten för oss blev i ottan den dagen så framåt lunchtid var vi alla rejält hungriga!! Precis som Du skrev....framåt kl 13 ...

Varsågoda sa våra värdar och vi fick stiga in i rummet bredvid...

Var är maten undrade vi för där på några höga bord stod några brickor med små fina trekanktiga snittar av det ljustade ljusa bröd med lite fyllning emellan.

Oki.... bara gilla läget.

Vi åt och det var nog mer sopat på de brickorna än vad värdarna anat.

Snittarna stillade den värsta hungern och räddningen sen blev puben vid stationen innan vi klev på Londontåget.
Där fanns det MAT när vi hela högen dök in på sena em.

Ja just det, ett matminne från England var det här :-))

Hälsningar Turtlan

Steel City Anna sa...

Elisabeth - vad roligt, det ska jag kolla!

Turtlegirl - matkulturen skiljer sej väldigt, men än har jag iallafall inte sett nån äta snittar till lunch på jobbet :) Det låter som ett traditionellt afternoon tea men verkar ju konstigt att ha det till lunch. tur det finns pubar, där blir man som sagt ordentligt mätt!

Mian sa...

Ja, det skiljer sig onekligen en hel del.
Jag har sett Jamie Olivers program om den brittiska skolmaten - skrämmande! Hoppas att det blivit bättre för barnen åtminstone.
Chips och kakor till lunch...hmm...

Steel City Anna sa...

Mian - det är annorlunda detta med chipsätandet länderna emellan. I Sverige äter man chips kanske en gåg i veckan anser jag, som fredagsmys eller till en filmkväl. Här äter man små minipåsar chips varje dag, ofta till lunch. Tyckte det var hemskt konstigt när jag flyttade hit men nu har jag vant mej ... Och äter rätt mycket chips själv :) Men reagerar fortfarande när ungar äter chips 8 på morgonen på bussen påväg till skolan.