söndag 27 februari 2011

Var är min falukorvshylla?

Jag var och handlade en sväng idag och behövde inte köpa nåt särskilt så jag strosade mest runt på jakt efter nåt spännande. Jag hittade en hel hylla med polska varor, en hel hylla med kinesiska varor och en hel hylla med exotisk mat från resten av världen, där det enda svenska som finns är de där sabla krustaderna. De kinesiska varorna finns dessutom redan i det vanliga sortimentet. Nudlar, soja, chili och kokosmjölk finns ju nästan överallt, men nu ska jag hursomhelst prova 'riktig' soja och några superkryddade nudlar. I den polska hyllan hittade jag salta pinnar och saltgurka i tunna skivor som vi har i Sverige, här finns det annars mest hela inlagda gurkor. I brist på Västerbottenost och Prästost så köpte jag en bit norsk Jarlsbergost i delikatess-disken. Kanske någon gång i framtiden kommer de finnas en nordisk hylla, med pizzasallad, rostad lök, falukorv, lingonbröd och renskav ...

4 kommentarer:

Zaba sa...

Min lokala newsagent har fått pippi på svenska saker, kan nu köpa;

Wasa knäcke i 5 olika smaker
Daim
Kopparbergs 2 smaker
Gille kakor 3 smaker
Pågens kanelsnäckor
Absolut vodka
Annas pepparkakor

Jag är helt överlycklig, fattas bara OLW och Estrella nu :)

Monica sa...

En skandinavisk hylla tror jag skulle slå stort, bäst kalla den så även om det mesta skulle vara svenskt;-)

Trillingnöten sa...

Ja, jag tror vi måste börja sprida nordisk matkultur lite mer! De har ju t o m brittiska matprogram där de reser runt i norden och lagar mat. Då måste väl ändå falukorv få finnas med?

Steel City Anna sa...

Zaba: Wow! Han borde prata med sina newsagentpolare i Sheffield om han har några :) Pågens kanelsnäckor, det är ju helt fantastiskt!

Mamma: Jag kanske skulle utarbeta ett förslag på sortiment och mejla alla affärer?

Trillingnöten: Man tycker ju det! Dom som tillverkar krustaderna har iallafall fått ut sitt budskap, då borde det gå bra för andra saker också ...