fredag 25 februari 2011

Näst sista bokinlägget

Idag handlar listan om:

Day 25 – A character who you can relate to the most
Day 26 – A book that changed your opinion about something
Day 27 – The most surprising plot twist or ending

25. En karaktär som jag kan relatera till. En dålig dag, Job i Gamla Testamentet, en bra dag, Karlsson på Taket.

26. En bok som fick mej att ändra uppfattning om något. När träden avlövas ser man längre från vårt fönster av Thomas Sjödin fick mej att ändra uppfattning om sjukdom och livsglädje, att de kan existera samtidigt och är mycket krångligare sammanbundna än att allt blir bra bara man blir frisk. Jag läste den här boken när jag var ganska ung, långt innan jag började arbeta inom handikappomsorgen, och den präglade till viss del mitt synsätt när jag mötte den världen.
27. Det mest överraskande slutet på en bok. Det får bli en dikt istället. Porphyria's Lover av Robert Browning börjar som vilken romantisk dikt som helst, övergår snabbt i obehag sedan i fasa, och när man väntar på någon slags ånger eller konsekvens får man istället läsa diktens slutliga, nästan glättiga rader:

Porphyria's love: she guessed not how
Her darling one wish would be heard.
And thus we sit together now,
And all night long we have not stirred,
And yet God has not said a word!

En överraskande alternativ tolkning kan man dessutom läsa här
.

2 kommentarer:

Zaba sa...

26an passar den in på terminal illness eller är den för kroniskt sjuka att lära sig leva med det de har?

Steel City Anna sa...

Både och skulle jag säga, utan att avslöja för mycket om slutet på boken!