måndag 21 februari 2011

Ett citat

Idag handlar boklistan om:

Day 16 – Favorite female character
Day 17 – Favorite quote from your favorite book
Day 18 – A book that disappointed you

16. En favoritkaraktär som är kvinna. Lilla My i muminböckerna. Hon har ett så härligt okomplicerat känsloliv. Antingen arg, eller glad. Inget därimellan.
17. Ett favoritcitat. Inte kanske ur favoritboken, men det är ett citat som gjorde stort intryck på mej när jag var liten och som jag kommer ihåg väldigt väl och som på ett väldigt enkelt sätt visar ett sånt där hönan och ägget-dilemma där båda har både rätt och fel:

"’Men jag kan inte döda någon’, sa Jonatan, ’det vet du, Orvar!’ […] ’Om alla vore som du’, sa Orvar, ’då skulle ju ondskan få regera i all evinnerlighet!’ Men då sa jag att om alla vore som Jonatan, så skulle det inte finnas någon ondska."
ur Bröderna Lejonhjärta

18. En bok som gjorde mej besviken. Skattkammarön av Robert Louis Stevenson. Jag hade väntat mej spänning och dramatik, men fann istället en tämligen långrandig bok.

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag håller med citatet ur Bröderna Lejonhjärta. Det är vackert och sant på nåt sätt. Dessutom håller jag med om Skattkammarön...Lååååååångtråååååkig!

Steel City Anna sa...

Visst är den tråkig! Ändå är den så känd.