lördag 19 februari 2011

Förkastade böcker

Boklistan fortsätter:

Day 10 – Favorite classic book
Day 11 – A book you hated
Day 12 – A book you used to love but don’t anymore

10. Klassiska favoriten. Frankenstein, av Mary Shelley. En helt fantastisk bok. Så spännande, så modern, så hisnande om livets början, slut och mening, kärlek , sorg och längtan. Den här boken har allt!
11. En bok jag ogillar. Joseph Conrad's Heart of Darkness. En mörk bok med ännu mörkare undertoner. Trots allt en bok som jag är glad att jag har läst. Men jag tycker inte om den!
12. En bok som jag slutat att älska. Jerusalem, av Selma Lagerlöf. Jag har tappat fascinationen för stackars Selma. Jag kommer kanske tillbaka till henne när jag blir äldre. I tonåren älskade jag alla hennes böcker. Nu så känns hennes berättelser så långt borta och svåra att identifiera sej med (men jag älskar fortfarande Kejsaren av Portugallien). Kanske ändras det. Jag hoppas det!

2 kommentarer:

Monica sa...

Kejsaren av Portugallien tycker jag om. Mörkrets hjärta funderar jag på att läsa igen om jag törs, gick och letade fram den nu.

Steel City Anna sa...

Ja, jag har nog sparat den hemma, det är inte en bok jag läser igen :)