söndag 20 februari 2011

Älsklingsförfattare

Ett trevligt bok-tema blir det idag, om älsklingsförfattare och älsklingsböcker:

Day 13 – Your favorite writer
Day 14 – Favorite book of your favorite writer
Day 15 – Favorite male character

12. Min favoritförfattare. Det är utan tvekan, Pär Lagerkvist. Jag läste Gäst hos verkligheten av en slump de första veckorna i gymnasiet och blev så överrumplad, och glad och så mycket mindre ensam, som genom ett trollslag. Och titeln, vilket ofantligt bra titel! Det var ord satta på mina känslor, men på ett så glasklart och positivt provocerande vis. Jag läste allt av Pär Lagerkvist och läser fortfarande med jämna mellanrum om alla hans böcker och dikter.

En gång skall du vara en av dem som levat för längesen.
Jorden skall minnas dig så som den minns gräset och skogarna,
det multnade lövet.
Så som myllan minns
och så som bergen minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig så som havet.
Pär Lagerkvist

13. Min favoritbok av min favoritförfattare. Den har jag skrivit om många gånger förut och heter Pilgrim på havet. Den gjorde fantastiskt stort intryck på mej och sammanfattade på något vis hela min livsåskådning. Det är en finstämd bok, med ett djup som havet.

14. Min favoritkaraktär som är man. Det här är ingen trevlig karaktär men jag är oerhört fascinerad av Doktor Glas i boken med samma namn av Hjalmar Söderberg. Det är intressant att dela hans tankar ända fram till det ödesmättade beslutet på de sista sidorna. Visst kan man förstå varför han gör det? Doktor Glas yttrar för övrigt också klassikern:

Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

6 kommentarer:

Monica sa...

Vilken vacker dikt!

Trillingnöten sa...

Jag måste börja damma av lite gamla författare på biblioteket! Jag har läst ruskigt lite av de där stora...usch, och fy. Tänk vad jag har missat! Den där dikten av Per är ju fantastisk!

Zaba sa...

Du får mig att vilja springa till bokhyllan.

Har endast läst enskilda dikter av Pär Lagerkvist men måste nog läsa lite mer nu.

Steel City Anna sa...

Lagerkvist har skrivit många fina sådär lite gammaldags underfundiga dikter. Det skulle göra mej hemskt glad om fler fann tycke för dem :)

annannan sa...

Pilgrim på havet, nu vet jag alltså vem som skrivit den, hade funderat över det sedan jag såg att du tidigare nämnt den som enastående favoritbok. Nu blir jag verkligt intresserad av att läsa. Jag tänker att det är något allmänt existentiellt som man kan ta itu med i fastetid (jag blir alltid djupsinnig då).

Steel City Anna sa...

annannan: det är en utmärkt fastetid bok :)