lördag 11 februari 2017

Pulversåsens lov


Jag har läst nånstans att få grejer är så onyttiga som just pulversåser ... Här finns de inte direkt, vi har gravy granules som man blandar med vatten och smakar kyckling, nötkött eller vad det nu kan vara. Mer som tjock sky än sås. Jag brukar ofta köpa med mej bearnaisesås från Sverige och när jag känner mej lite nere så lagar jag kött, sås, potatis och grönsaker. Undrar om nåt annat land äter lika mycket bea som svenskarna? Vi har den ju till och med på pizza.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Förstår att du gillar bearnaisesås - den är SÅ god, Svår att laga till själv så att den blir lyckad. Lite onyttig mat får man unna sig. Bearnaise passar till det mesta - höjer verkligen smaken på tillagade rotfrukter, bl a.

Steel City Anna sa...

Nilla: ja, jag ar alldeles for lat for att laga egen :) detta blir valdigt gott tycker jag och kanns sa mycket Sverige :)

Monica sa...

Bearnaisesås är verkligen gott, är säkert lite nyttig också:-), jag har aldrig gjort egen men skulle kanske testa det någon gång men säkert är det en massa ingredienser som ska till och som man kanske inte har hemma just då.

Anne-Marie sa...

Jag vet inte hur länge sedan det var jag åt bearnaissesås. Inget jag skulle vilja äta nu faktiskt.
Det du har på tallriken ser dock gott ut. :)

Steel City Anna sa...

Mamma: den skar sej himla latt. Jag ar inget bra pa det. Du far prova. Inte sa manga ingredienser, men teknik :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: detta ar comfort food for mej :)

FREEDOMtravel sa...

Jag är nog en konstig svensk, för jag gillar inte bea. De flesta såser går ner, men inte den ... ;) Pulversåser äter vi ganska sällan nu, men när vi hade barn boende hemma blev det då och då. Däremot köper vi kalla färdiga såser ibland. Det saknade jag när vi reste i södra Europa. Där fanns varken kalla färdiga såser eller tjocka mjölkprodukter som creme fraiche/grekisk yoghurt (förutom i Frankrike då!) så man kunde göra egna...

Trillingnöten sa...

Älskar bearnaisesås på pulver!!! Onyttigt eller inte!

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: ja, jag har sett att det kommit mycket färska såser nu. Vi har dem här med, men jag tycker inte att det är så goda och bean smakar inte svenskt alls :) pulversåserna håller måttet tycker jag och är lätta att ta med :) nån borde börja exportera dem!

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: jag tror att det handlade om nåt synnerligen obehagligt fett i just pulversåser, läste inte artikeln så noga :) jag behöver min pulversås :)