torsdag 7 juni 2012

Religion enligt Drottningen

Jag tycker att det här talet är värt att läsas och begrundas. Jag kom att tänka på det när jag läste min mors inlägg om skolavslutningar. Ett nyckel-stycke:

"The concept of our established Church is occasionally misunderstood and, I believe, commonly under-appreciated. Its role is not to defend Anglicanism to the exclusion of other religions. Instead, the Church has a duty to protect the free practice of all faiths in this country."

Fantastiskt klarsynt tycker jag. Hon har gjort annat än raggat och designat gafflar som inte går att äta med, det märks.

2 kommentarer:

Monica sa...

Väldigt insiktsfullt! Hon har stor livserfarenhet.

Steel City Anna sa...

Ja, det har väckt stor förvåning här eftersom kungligheter sällan uttalar sej konkret om nånting politiskt, eller i Sveriges fall, om någonting alls :)