torsdag 28 juni 2012

Huddingekungen och mannen från Älmhult

Sommarlunch på ett svensk varuhus, byggt som en labyrint. Inte mindre än två gånger frågar andra kunder mej om jag vet vägen ut. Själv har jag varit här fler gånger än jag kan räkna till under förmodligen hela min livsstid, vilket är rent svindlande nu när jag tänker på det. Köpt mjukdjur, en och annan flickrumsmöbel, sedan studentrumsinredning och numera punkt-inköp i äktenskapet och under hela denna tid förstås även massvis med köttbullar uppvärmda till 63 grader och inte mer.
Nu när jag har läst den helt vansinnigt intressanta boken Där jag kommer från av Per Wirten, får jag lära mej att detta varuhus kom till i smyg på hemliga möten mellan Huddinge-Kungen och Ingvar, mitt framför näsan på Stockholm Stad som just byggt gallerian i Skärholmen. Nu blev det ännu ett stort konkurrerande shopping-mekka, på Huddinges mark som han just köpt billigt av innerstadspolitikerna (läs gärna mer här). Läs boken, enormt spännande. Bara att få läsa ett ord som "folkhemsmaffia" piggade upp mej en hel dag.

3 kommentarer:

Monica sa...

Hela Sveriges historia får vi, fantastisk bok! Vilken research!

Saltistjejen sa...

Å nu blev jag nyfiken på boken!
Och vad god lunchen såg ut!!

Steel City Anna sa...

Wirténs bok är helt fantastisk, extremt intressant!