torsdag 7 juni 2012

The Park Hill Transformation

Kult-området Park Hill (läs gärna ett längre inlägg här) rustas nu upp och jag tycker att det blir så snyggt!
Den lägsta delen - Park Hill är byggt på en kulle men i olika höjd så att det är en rak linje genom alla byggnaderna

Den gamla fasaden. Här kan man tydligt se att väggarna är av gult och rött tegel och inte enbart betong som många tror
Gammalt möter nytt!
Urbansplash är ansvariga för förvandlingen
Kult-klotter används i reklamen
I love you will u marry me - originalet


Så fint!

6 kommentarer:

Monica sa...

Spännande! Jag har just undrat hur det blev. Sett visningslägenheter här på nätet som är väldigt fina.

Elisabet. sa...

,-)

Och jag tycker att det ser alldeles förskräckligt ut!!!

Jag skulle få migrän av att bo där.

Steel City Anna sa...

Elisabet: Det är ett stort projekt och jag tycker de gjort ett himla bra jobb av något som börjat förfalla, samtidigt som de behållit ursprungsiden och den speciella arkitekturen kombinerat med att det känns modernt och fräscht. Området är ökänt sedan 80-talet då det blev tillhåll för lite av varje men på 60-talet var detta bostadskomplex välkomnat för alla de som bott i så kallade back to back houses med utedass, detta var lyx! Det är ett landmärke för Sheffield som alla har en åsikt om och det gillar jag.

Mamma: Det är tjusiga lägenheter, spännande när allt är klart, fortfarande bor många i den gamla delen.

Monica sa...

Det var det jag tänkte, om det finns kvar lägenheter i det gamla, allt är ju ett gigantiskt projekt så det måste ta tid, det roliga var att läsa om arkitekten som fortfarande är still going och deltar i renoveringarna med synpunkter och stort intresse.

Elisabet. sa...

Det är säkerligen fina lägenheter, men jag skulle ändå bli kräksjuk och yr av alla färger!
I Ystad byggdes på gamla regementsområdet, nära ica där jag arbetade, vanliga, trista hyreshus .., och så ville man väl pigga upp det hela och byggde vaktkurer, typ 91:an Karlsson-kurer och målade dem i färgglada kulörer .., ja, det skulle ju påminna om att här en gång varit ett regemente.
Dom där kurerna skulle enbart dom i sig, göra att jag aldrig ville bo i dom husen .., det blev i mina ögon så grälligt ,-))

Nu kanske detta som du visar var alldeles bedrövligt förut och då blir det ju en annan sak förstås.

Och det viktiga är ju att människor som bor där tycker om det hela.

Steel City Anna sa...

Elisabet: det såg ut som på de första bilderna men området är gigantiskt så svårt att få överblick på foton. På andra sidan ser det rörigare ut och har blivit nedgånget. Jag gillar iden med "Streets in the sky" (alla gångbroarna) och arkitekturen men på håll ser man inte riktigt teglet utan mest betongramarna, som blir Huddine Sjukhus-deprimerande särskilt i regn.