måndag 25 juni 2012

Bland de vackraste ord

Psalmen 256 har kanske den vackraste texten av alla psalmer. Finast utan musik, tycker jag själv. Musiken finns redan i orden. Din ensamhet har stränder in mot ljuset, det kan man fundera på när man är ute på ett stormigt hav.

Var inte rädd
Det finns ett hemligt tecken,
ett namn som skyddar dig nu när du går.
Din ensamhet har stränder in mot ljuset.
var inte rädd, i sanden finns det spår.

Han älskar dig,
han väntar dig i kväll-
En kväll när du förstår hans hemlöshet
och hur han längtar efter dina steg:
från evighet har han stämt möte här.

Var inte rädd.
Det finns en mörklagd hamn,
Du ser den inte nu, men färdas dit.
En dag  skall du bekänna högt hans namn,
Hans kärleks frid som ingenting begär.

Du är på väg.
En dag blir natten vit.
En dag och stjärnor växer ur hans famn.
Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn,
Du ser den inte nu, men färdas dit.

Text: Y.Eggehorn 1972
Musik: L.Moberg 1974

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Åh så vackert!

Den har jag nog inte hört/läst förut.

Monica sa...

Hon har skrivit mycket vackert Ylva Eggehorn. Tycker som du att orden är musik och poesi.

annannan sa...

Ja, underbar. Den finns med på den likaledes underbara skivan med psalmer som jag skriver om här.
http://annannan.wordpress.com/2012/03/19/att-spela-fyrhandigt-med-bach/

annannan sa...

Musiken är också mycket fin. Det kom så mycket vackra, sång- och tänkvärda psalmer in med den gröna boken från 1976 (?) som användes tillsammans med den gamla psalmboken till dess att den nya psalmboken kom 1986, då med många av de här psalmerna inkorporerade.

Ylva Eggehorn är ett slags modern Lina Sandell-Berg, fast i stockholmsförort. En annan av hennes fantastiska är den här
http://www.youtube.com/watch?v=bJ1bwKqRrts&feature=player_embedded

Jag rekapitulerar mina egna gamla bloggposter i andras bloggar ;-)

Steel City Anna sa...

Ulrika: Visst är det ett så vackert bildspråk, just med stränderna och den mörklagda hamnen.

Mamma: Väldigt vackert och enkelt, lite som Nobelpristagaren :)

Annannan: Det är bland det bästa med en blogg tycker jag, att man kan söka i den och bygga upp ett litet arkiv med lite av varje. Länken med den sången var det länge sen jag hörde, den är lite för upprörande för mitt sinne, jag behöver mer tröstande texter :) Men den är en sån där text som passar in på en hel del när man inte vet vad man ska säga själv. Jag tänkte direkt på Norge förra sommaren.