söndag 12 februari 2012

En underlig dröm

Strax före sju imorse är jag klarvaken och fortfarande inne i en dröm som känns helt verklig. Det tar lång tid innan jag förstår att jag inte behöver packa färdigt resväskan, hinna till tågstationen eller försöka hitta en lägenhet i staden "Day".

Helt kristallklart visar drömmen mej hur jag har två biljetter med tåg till staden "Day" i mellersta Skottland via staden "Liam" i norra Skottland som man av någon anledning måste åka till först. Jag minns till och med typsnittet på de oranga biljetterna, precis som de ser ut på riktigt. Till staden Day ska jag flytta omgående och plugga någonting som heter System Design, vilket jag är övertygad om är ett hitte-på-yrke i drömmen tills jag googlar och ser att det faktiskt existerar (däremot hittar jag inga städer som kallas vare sej Day eller Liam). Jag bor i min gamla lägenhet men har bara några timmar på mej att packa och bege mej iväg, för den nya hyresgästen har redan kommit - hennes utseende minns jag detaljerat: blå jeans i 80-talsmodell, lockigt hår och runda glasögon. Min make säger i drömmen att universitetet i "Day" har extremt höga terminsavgifter, hur ska jag kunna betala dem? Det är då jag vaknar.

En väldigt förbryllande dröm. Jag googlar vidare och hittar följande information när det gäller drömmar om tåg, resor och biljetter:

"TÅG: Även tåg hör till de viktigare drömsymbolerna. Tåget för oss genom livet, och vi måste följa med vare sig vi vill eller ej, tycker vi. Men det är fel. Varje människa har en fri vilja och är inte bara ett slags kolli som fraktas fram. Drömmen är både en varning och en maning till oss att rannsaka oss själva. Det gäller att inte komma "för sent", att inte "missa tåget". Det kan också i drömmen vara svårt att komma fram till biljettluckan - vår inre "biljettlucka" är de komplex vi måste frigöra oss från, så att de inte hindrar oss från att komma i väg, att nå vårt mål." - http://hem.passagen.se/aengel/


"BILJETT: Biljetten representerar det vi "betalar" för resan - en önskan att fly vardagen och uppleva något spännande och underbart. Det är vanligt att man glömt biljetten eller löst biljett till andra klass men sitter i första. Hela tiden fruktar man att konduktören ska dyka upp och ta en på bar gärning. Han representerar vår inre rättskänsla, och drömmen kan tydas så att man av någon anledning lider av dåligt samvete som även i drömmen plågar en." - http://hem.passagen.se/aengel/

"Pengar: Om du drömmer om pengar, finns det två sidor av detta mynt som med allt annat. Solsidan är att det står för energi eller personliga/psykiska resurser. Drömmer du om mycket pengar = Du har mycket energi, stort värde och/eller alla valmöjligheter just nu.
Skuggsidan (om du upplever brist på pengar i drömmen) betyder det ofta att du är orkeslös, kraftlös eller känner maktlöshet.
Att låna pengar kan stå för att du tar/får energi från någon annan i din omgivning.
Pengar är ofta en symbol för "lagrad energi". " - http://www.dromcentrum.se/dromlexikon.htm

3 kommentarer:

Monica sa...

Väldigt intressant, men svårt att tolka drömmar.

Steel City Anna sa...

En väldigt konstig dröm, och jag undrar vad det där med system design kom ifrån, har aldrig hört det förrut.

Monica sa...

Ja det var väldigt intressant, något som finns fast du inte visste det förrän nu.