onsdag 1 februari 2012

Oändliga januari

Äntligen är det februari! Januari har känts som en evighet. Långsamt börjar nu saker och ting falla på plats igen. Många nya rutiner både på jobbet och hemma har behövt en stund på sej för att kännas bekväma.
Körsbärsblommor redan till nyår
Adjö julpynt
Ljung, också mycket tidig i år
Min vän ekorren
Vårplantering vid University of Sheffield
I mitten januari fick vi ett kort besök av Farbror Frost
Första snödropparna - nu i alla rabatter
Det är alltid trist när julen är över tycker jag. Det var inte alls roligt att städa bort den iår. Dessutom har vädret varit väldigt oberäkneligt och det har varit höst, vår och vinter samtidigt - jag tror att sånt spökar psyket mer än man tror. Å andra sidan har det varit många fina soliga dagar och trevliga små vårtecken. I söndags syntes det första rosa innehållet i en av magnoliaknopparna i Botanical Gardens, och den första krokousen har fått sällskap av ett helt gäng.


Något som jag tycker är skönt när den är över är rean, särskilt på slutet när allting bara är en hög av rafs och krafs och gammal lump, då tycker jag det är roligt när vårmodet kommer och affärerna är fina och välstädade igen. Trots att det nu har blivit vad engelsmännen tycker är arktisk temperatur (igår fick vi varningsmejl från kommunen på jobbet om "extreme weather" - det kunde nämligen tänkas bli hela 2 minusgrader idag), så har jag sett ut ett par fina senapsgula vårskor som jag tror snart blir mina. Man måste ju blicka framåt! Snart blir det vår, det är jag säker på.

6 kommentarer:

Monica sa...

Det är något visst med snögubben i granen, lite som man vill behålla känslan, men det är väldigt trevligt med våren om hörnet också, ja vilket hörn det blir här är svårt att säga:-). Väldigt uppiggande med dina vackra, ljuvliga vårfoton. Och rean, där tycker vi lika, jag gör fynd när som helst, att gräva i den där röran är inte kul alls. Ett exempel, säger inte var:-) men alla tjockare strumpbyxor låg i en driva, öppnade, storlekar blandade, färger blandade, en del trasiga o s v. Efter rean är de upphängda på sin plats igen med fortfarande reapris:-)

Steel City Anna sa...

Vårmodet har plockats fram nu och det finns en hel del fint. Kanhända kommer det kanske ett paket i veckan :)

Monica sa...

Anna åh precis vad jag behöver känner jag:-) januari har varit hård och februari ser kall ut men sen går vi mot vårdagjämning:-)

Saltistjejen sa...

Dina januaribilder känns ju väldigt våriga tycker jag. Ett par vårskor på det låter fint!
:-)

Trillingnöten sa...

Januari ÄR SÅ lång! Och äntligen lite vårmånad. haha...för mig är februari vårmånad...Snart är ju solen här. Kanske inte direkt i denna månad, men nu dröjer det inte länge!

Steel City Anna sa...

Saltistjejen: Vårskor är på G :) Vårigare januari har jag aldrig varit med om tror jag! Fast det blev vår innan det blev vinter, undrar vad det blir nästa gång?

Trillingnöten: Absolut, nu är det FÖR-vår. Finns det försommar, finns det förvår :)