onsdag 22 februari 2012

En tanke på bussen hem

Jag sitter och funderar på bussen hem varför man säger förmiddag och eftermiddag när middagen traditionellt är klockan fem, eller hur? Men förmiddag är det väl bara till klockan 12 på dagen. Sen är det eftermiddag. Det borde ju heta förlunch och efterlunch. Frågan är när det blir kväll? Blir det kväll klockan fem? På engelska heter ju eftermiddag afternoon och det stämmer bättre eftersom noon är klockan 12 på dagen. Dock ser jag efter lite googlande att ordet middag kommer av orden mitt och dag och klockan 12 är ju mitt på dagen (och ordet midday finns på engelska). Eftermiddag: efter mitt på dagen. Då undrar jag varför man började kalla vad man äter på kvällen för middag?

Intressant i sammanhanget är att i England är middag traditionellt dinner, men här i Yorkshire menar man lunch om man säger dinner, och menar man middag säger man "tea" eller "evening meal". Det kanske är någon rest av förvirrade vikingar som började kalla kvällsmålet för mitt-dags-målet? Ordet dinner kommer från franskan och betydde under tidig medeltid just lunch. Lunch var för övrigt från början ett ord för en måltid som kunde ätas närsomhelst på dagen, och som först på nittonhundratalet kom att betyda mitt-dags-mål.

När det blir kväll är enligt ordets mening från början när solen går ner, men det är ju olika på olika tider på året. Engelskans evening kommer av aefnung som i sin tur kommer från svenskans afton, vilket betydde solnedgång från början. Ordet kväll kommer av engelskans cwild (fornsvenskans kveld, fortfarande den norska stavningen), numera kill på engelska och betydde helt enkelt dagens död (kveldi dags).  De var poetiska de där vikingarna.

Fortfarande fattar jag dock inte varför vi äter middag klockan fem. Upplysningar välkomnas.

3 kommentarer:

Monica sa...

Älskar all härledning av ord:-) tycker det är så intressant! Den där middagen har man stressat mycket med och säkert alldeles i onödan, som att barnen skulle ta skada om de inte fick mat på bordet klockan fem, är nog något alldeles svenskt och stämmer inte med några arbetstider, man arbetar ju minst till klockan fem men samtidigt skall folk klonas och laga familjens middag då:-). Tror att låta det få ta lite tid i lugn och ro istället så mår alla bättre och ge hungriga barn en morot att gnaga på tills maten är klar:-). Läste nånstans att två varma lagade mål mat var speciellt svenskt, att ingen skulle dö med bara frukost, ett lagat mål och så något enklare. Och ett par mellanmål till det.

Trillingnöten sa...

Vilka funderingar!! Jag undrar också. Måste fila på det där!

Steel City Anna sa...

Visst är det spännande :)