fredag 11 november 2011

11-11-11

Elfte november, en dag som jag innan jag flyttade till England inte tänkte särskilt på. Imorse när jag loggade in på Facebook hade nästan alla engelska vänner en statusrad om saknad, minnen och stolthet eftersom det är Remembrance Day, och i stort sett varenda människa har en släkting som dött i krig. Det är en gigantisk kulturskillnad.


Silence in the Square från London som börjar nu klockan 11 (den elfte timmen på den elfte dagen i den elfte månaden) kan man titta på via den här länken.

Tidigare inlägg finns här.

3 kommentarer:

Monica sa...

Och det dröjer hundra år till nästa gång, tid är svårt att fatta och ta in, pappa föddes 19110808. En flicka har fötts i Sverige med alla ettor, ska få Älva som mellannamn:-)

Saltistjejen sa...

Å nu lärde jag mig något nytt.
Här kallas den veteran's Day och ja den är idag den med, men brukar gå ganska omärkt förbi vilket kanske är underligt i ett land som fortfarande faktiskt är i krig...
Vackra Bilder!!
Kram!!

Steel City Anna sa...

Mamma: Läste om ett par som skulle gifta sej prick 11.11, finns mycket spännande folk ;)

Saltistjejen: Tack! Här är det en ganska stor sak. 90-åriga gubbar marcherade genom stan idag med alla medaljerna :) Intressant på många sätt. Jag trodde att det var en stor grej i USA också, där ser man!