tisdag 1 november 2011

Minnen

Jag har suttit en stund och tittat på gamla foton och framför allt den mängd foton jag har av Sheffield. Det här är mina favoriter av diverse skäl.
Fantastisk varm och solig färgsprakande höstdag i Whirlow Brook Park. Mossan, dofterna, tystnaden och de spröda röda löven är ett kärt minne.
Vår för några år sen i Graves Park. Marken är täckt av bluebells. Solens strålar silas genom bokskogens lövkronor.
Blek vintersol över City Road Cemetary. Långpromenad med mamma som är på besök.
Sommar och tivoli i parken. Barnen har sommarlov och även jag får en känsla av frihet på min lediga dag.
Tvätten på tork i det gamla brukssamhället vid Abbeydale Rd.
Den allra vackraste tiden på året. Vårvinter i februari i Botanical Gardens. Ett hav av krokos lovar ännu en sommar.
Boating Lake i Millhouses Park en tyst sommardag. Promenad med maken. Vi äter Fish and chips på en pub bredvid.
En marsdag med stark sol. En dag när jag får det helt klart för mej att tegel är det vackraste som finns, och att Sheffield är helt rätt plats att vara på.
Sensommar vid Forge Damm. Jag får hemlängtan när jag ser blommor jag brukade plocka som liten.
Tivoli inför Halloween. En härlig tid. Förväntan inför julen. Toffee apples. Positivspelande. Hett kaffe i termos.
Som ett vykort. Jag och maken springer ut i snön en sen kväll när vi märker att snön ligger kvar och blir i större och större drivor. Mina fingrar blir aldeles stela av köld när jag tar kort.
Frost i november. Ännu en promenad med mamma. Vi går till The Moor och shoppar på Atkinsons.
Långpromenad mitt i högsommaren med maken över hedarna i Ringinglow. Några unga tjurar glor vänligt men bestämt på oss.
Norfolk Park i augusti. The last summer bank holiday. Nästan ensam kvinna bland gubbar och småpojkar ser jag med förtjusning entusiaster spela upp scener ur historien. Dessa herrar skjuter pilbåge som Robin Hood.
Promenad i september. Sommarvärme. Jag äter glass på den här bänken.
Nästan som att gå på spa, är det att promenera vid den gamla hamnen. Jag dricker en hink kaffe och småpratar med servitrisen som har det rätt lugnt med bara mej som gäst. Jag sitter länge och tittar på båtarna. En kollega ringer om någonting viktigt som jag behöver veta tills imorgon och frågar om jag sitter ned och är lugn och sansad och beredd, och det är jag, säger jag, helt sanningsenligt.

6 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag älskar den där första bilden med lövet! Den är så vacker!

Steel City Anna sa...

Jag gillar den också, hösten från sin bästa sida :)

Monica sa...

Så många vackra foton och mycket känner jag igen och haft glädjen att vara där tillsammans med dig. Å det fotot med båten, det liknar Fyrisån i Uppsala:-)

Steel City Anna sa...

Ja, det är lite likt!

Unknown sa...

Vilka härliga bilder! Visar verkligen en annan del av England än vad turister ser =)

Steel City Anna sa...

Fiolina: Tack och välkommen :)