lördag 26 november 2011

Storm, julstök och storkok

Idag har varit en produktiv dag. Jag vaknade tidigt, läste jultidningar och drack flera koppar kaffe i sängen. Diskade, tvättade och strök kläder. Maken bjöd sen på trerätterslunch helt oväntat.
Efterrätt, chokladkaka med apelsin och kanel
Efteråt gick jag en långpromenad och matade ekorrar.
Tog sen fram en hel del julpynt i nya lägenheten.
Passade också på att laga en hel del mat för ett par dagar framöver. Canneloni, köttfärssås och revbenspjäll finns nu i kyl och frys. Nu viner stormen utanför fönstret, en riktigt höststorm. Det är mörkt, tjockt och kolsvart mörker. Inte en enda adventsljusstake lyser i något enda fönster. Jag känner mej mycket svensk och lite vemodig. Imorgon stundar jobb och sen semester. Det känns väldigt konstigt att det nästan är första advent. Jag hinner inte med och tiden går för fort. Jag börjar bli gammal. Imorse kom jag på mej själv med att stryka min pyjamas. "Nej, jeans och pyjamasar behöver man inte stryka, det är bara pensionärer som gör sånt", sa jag en gång till en klient jag skulle hjälpa med strykhögen. Det var fem år sen, men känns som en evighet. Det känns för övrigt mycket trevligt att sitta i en pyjamas med pressveck klockan halv tio en lördag kväll. Här blir det minsann inga vilda partyn. Istället denna film:

4 kommentarer:

Monica sa...

Låter väldigt trevligt alltsammans:-)

Saltistjejen sa...

Hahaaa! Jag skrattar åt dina pyjamas med pressveck! Och vad duktig du var som lagade så mycket mat OCH julpyntade. Själv tycker jag också att tiden går fortare och fortare. Hinner inte med. Jag har inte hunnit adventspyssla alls än. Får bli under morgondagen.
Kramar!!

Trillingnöten sa...

Den där efterrätten såg inte helt fel ut! :) Filmen har jag inte sett, ska nog göra det...med Carrey i huvudrollen så klart.

Steel City Anna sa...

Mamma: Det var det :)

Saltistjejen: Har man än gång börjat att styka pyjamasar kan man nog inte sluta :)

Trillingnöten: Jag tyckte inte filmen var så jättebra. Fint animerad förstås. Men ganska läskig, inget för barn! Slutet var trevligt :) Efterrätten var ljuvlig, ingenstans annars har jag smakat en chokladkaka som är riktigt stark i smaken och inte söt.