söndag 19 september 2010

Sommarland

Vårt svenska folkhemsideal
är nu slut, kaputt och förbi
Det är resultatet av ett val
och valde, det gjorde vi

Bert och Ians Sommarland
har blivit verklighet
Vissa får inga åkband
regeringen bestämmer det

Vår nya statsminister blir inte kvinna
och feministerna räknas inte ens
Det är inte lätt att vinna
om man knappt nämns

Ohly vägrade smink
med vågmästarens namn
Kanske en positiv kämparglödsvink:
Gudrun fick iallafall mandat i Simrishamn

Alla förlorare kan begrunda
demokratins beslut
Monas replik får avrunda:
'Jag har varit med om det här förrut'

3 kommentarer:

Monica sa...

Är det du som diktat? Väldigt bra! Precis som pappa (din morfar) så där skrev han ihop lite då och då.

Trillingnöten sa...

Jag sörjer. Bra diktat förresten...

Elisabet. sa...

Vad jag verkligen har saknat i den här valrörelsen och vad jag tror skulle kunna ha avgjort den, är att politiska företrädare inte har visat något riktigt PATOS .., inte förrän alldeles i slutet.

Alla har hållit sig så statsmannaaktigt lugna och talat sävligt .., vem rycks med då?

Såg på tv ett inslag med Gudrun Schyman (bara ett enda såg jag .., hon har verkligen inte visats ofta eller så har jag missat henne) och hon har ju alltid en sån ENERGI och det gör att människor rycks med.
(Fast enligt dig, inte tillräckligt många, förstås .-)

Ohly också, men det var ju när allt redan var överstökat.

Jag tyckte aldrig om Palme, jag tyckte absolut inte om hans arrogans, MEN ..., han hade känsla bakom orden!

Nu ska här bli frukost.
Och livet går vidare.