söndag 26 september 2010

Kultur

Man skulle förbjuda partier som är antidemokratiska, säger en person i min närhet. Men man kan inte förbjuda antidemokrati genom att vara antidemokratisk själv, menar jag. Saker och ting försvinner inte av förbud eller av att de helt enkelt blundas för. Då blir det revoution så småningom, tänker jag vidare, med våldsamma medel eftersom andra medel motats bort. Fast när jag funderar vidare på det så undrar jag hur det ska gå till. Om skåne-demokrater, skara-demokrater, finansvärlds-demokrater, dansk-demokrater, englands-demokrater, italien-demokrater och tysk-demokrater, om de skulle samarbeta, vart skulle de för det första ta vägen? Och vem skulle de visa ut vart? Kanske till Grönland. Men där finns det säkert Grönlands-demokrater. Och isbjörnar.

Ja, låt dem tvista demokratiskt i riksdagarna och utskotten om vem som har mest rätt att vara på rätt plats. Så har väl folk alltid gjort, tills de tröttnar och får nåt bättre för sej. Och så börjas det nån annanstans. Bert fortsätter med sitt Sommarland och börjar fundera på sin diet i reality-matprogram och debatterar Melodifestivalen. Ian fortsätter att provocera i förmiddags-TV med Malou. Och tar kontakt med det nya partiet. Så går det i cirklar.

Och under tiden fortsätter livet. Kulturmötesfortsätter.Kultur i Sheffield - på marknaden samsas kultur från Marocco, Italien och Philippinerna, och på en av bilderna går det helt säkert en på svensk kultur bärandes person

2 kommentarer:

mamma sa...

Och hon ser väääldigt målmedveten ut på sin väg för att kolla de italienska oliverna, och åh vad många sorter det var och åh så gott allt såg ut, men vi var ju på väg till Chesterfield så jag kunde ju inte gå och bära på oliver hela dan;-)

Trillingnöten sa...

Word Anna!