onsdag 1 september 2010

Fulwood

En kvart med buss 40 från city upp mot Fulwood så kommer man hit, till ena änden av Peak District. Där borta på kullen börjar den:Och här ser man citykärnan i horisonten.Åt andra hållet breder Peak Disticts kullar ut sej.Det kryllar av stenmurar ...Kossor, får, hagar, bondgårdar och varningar om terrängen blir för svår, det vill säga om stigen inte är asfalterad, finns det gott om. Som svensk tänkte jag mej att terrängen kanske skulle innebära att klättra upp för ett stup och vada genom en bäck när jag såg den varningsskylten. Men så var det alltså inte. Det handlar om sån här svårtillgänglig terräng:Alla stigar är tydligt utmärkta, och betyder att här får alla gå. Finns det inte en sån skylt går man kanske på privat mark och då kan folk bli arga.
En liten stund kan man få för sej att man är på landet, riktiga landet, när man ser de typiska sommarblomstren och kossorna i hagen, nästan lite som att man är i Sverige, men snart hör man bilarna igen. På plussidan dock - här finns inte en enda insekt, annat än en och annan liten fluga eller mal. Inget som bits, iallafall. Och då tycker jag ändå att det här med hemlängtan och Sheffieldboendet går på ett ut trots allt, ja kanske ganska övervägande ändå åt Sheffieldhållet.

Svenska sommarblommor, ja de är väl lika mycket engelska men för mej är de svenska och påminner om sommarlov och sju blommor under kudden:
Här skulle man bo ...

4 kommentarer:

Monica sa...

Åh vad jag älskar Peak District och inte hade väl vi eller jag någon aning om att det låg intill Sheffield? Eller Sheffield rättare sagt delvis i Peak District? När jag kom första gången från Manchester airport och tåget stannade till i stora staden Manchester, då trodde jag att så skulle det ut sedan på ett ungefär. Och så fick fullt upp med att titta på alla gröna kullar, berg, vackra murar, småvägar, fåren i tusental, fåglar, blommor, odlingar, fina hus, små byar, bäckar och sjöar. Vilket välkomnande! Och det är ett sätt att ta adjö också när jag åker mot andra hållet vid avresa. Det mjukar upp avskedet lite.

Trillingnöten sa...

Det är ju fruktansvärt vackert! Skulle inte ha emot en höstpromenad just där!

Elisabet. sa...

Härliga bilder .., somriga .., och vackert är det på andra ställen än i Sverige också -)

annannan sa...

Så fint!

Jag utgick från att Sheffield var det brungråaste av brungråa midlands, och vad lyckligt snopen jag blev under den alldeles hänförande tågresan från Manchester Airport till Sheffield.

Nu har mina Sheffieldska kollegor flyttat till andra platser i världen, så inga fler jobbesök finns i sikte. Och inga direktflyg går det till Manchester längre heller för den delen.

Men fina bilder kan jag ju fortsätta att se hos dig!