lördag 4 september 2010

En dag på stan

Jag lockas ut på stan för att jag vet att det är marknad. Och jag vet att det på marknaden säkert finns passande presenter till min mor, och det finns det också:Det är ganska varmt fortfarande i luften men fuktigt. Träden har börjat bli röda. Stålarbetarna utanför Town Hall har börat vissna. Glasståndet gapar öde vid Peace Gardens.En lång stund sitter jag på min bänk vid Orchard Square och läser SvD som kom imorse i paket från Sverige, och väntar på att de söta träfigurerna ska dyka upp i klocktornet varje kvart. Sen går jag och handlar ost och kex till ikväll och blir överraskande lycklig när jag hittar något som jag tror är samma sak som svensk kassler - bacon joint? Kassler ska jag laga imorgon, med importerad bearnaisesås, potatis och ärtor, som var min absoluta favoriträtt tills jag var en sju åtta år sådär och inte ätit på säkert tio år.
Jag kilar in på HMV som har rea och kan inte låta bli att köpa tredje säsongen av Frasier när den bara kostar 10 pund. Och så får jag syn på en skiva jag letat efter läne, Jewels Sweet & Wild. Och när jag ändå är igång så köper jag en samling countrylåtar, och när jag ser att John Mayers skiva har ett 2 för 10 klistermärke, ja, då kapitulerar jag och köper den med - hittills har jag stått emot för att jag tycker hans musik är ganska medelmåttig, medan han som person är så synnerligen charmig. Så nu äger jag Battle Studies. För att sångaren är charmig. Jag har nog inte mognat särskit mycket sen jag var tolv.Det sitter jag i soffan och tänker på med jag lyssnar på Stay Here Forever som har en precis sån där flickaktig känsla över sej.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen Anna!

Kassler/Cassler är lika med smoked pork loin.

Lillan i Cornwall

Monica sa...

Ser ut att ha varit en lyckad dag:-)!

Ulrika sa...

Hej Anna och Lillan i Cornwall!

Jag saknar också kassler. Har dock aldrig sett smoked pork loin. Var får jag tag på en sådan? Waitrose? Local butcher?

Tack på förhand

Ulrika i Surrey

Steel City Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hittade följande nätaffär, som bl.a. säljer Kassler;

Bowdens Farm Smokery, Somerset

http://www.smokedeel.co.uk/

Klicka på " Smoked Meats & Poultry" i vänsterspalten. Scrolla ner tills ni ser bilder på hel eller skivad Kassler.

Lillan i Cornwall