måndag 27 oktober 2008

Trista tider!

Jag har idag friskskrivit mej (ett roligt ord och foreteelse tycker jag) och intygat att min franvaro ej infallit pa grund av att jag ar galen, knapp eller alkoholiserad. Jag har foljt alla procedurer tillfredsstallande och ar saledes tillbaka pa jobbet.

(En kollega for lange sen hade problem med friskskrivandet, 'Men jag har ju just ringt o sagt att jag e sjuk?' 'Ja, och imorgon, ska du jobba da?' 'Men det vet jag val inte, jag ar ju just sjuk?' 'Ja, men ska du jobba imorgon maste du friskskriva dej idag'. 'Men hur ska jag veta om jag ar frisk imorgon?' 'Ja, vet du inte det sa ar du sjuk imorgon'. 'Aven om jag ar frisk?'. 'Ja, ar du frisk imorgon sa friskskriver du dej imorgon och jobbar i overmorgon'. Inte tanka sa mkt, menar jag, man foljer bara proceduren!)

Jag ar orovackande bra pa att folja procedurer, och denna egenskap hogaktas har pa on. Jag kan tanka mej att det faktiskt finns ett institut for 'funny walks'. http://www.youtube.com/watch?v=IqhlQfXUk7w

England ar ett land som gillar att ha procedurer for saker och ting, aven saker som aldrig hant eller kommer att handa. Man gillar 'risk assessments' och ser detta som ett stabilt stod i tillvaron. Aven om det inte egentligen sager nagonting, forutom att det finns en risk och genom det har dokumentet vet vi att det finns en risk, och sa har vi en procedur att folja, som forvisso inte leder till nagonting alls, men det spelar mindre roll. Till exempel om jag gar till kontoret pa en annan tid an vad det star pa mitt schema, da maste jag risk assessa det. For tank om hela byggnaden kollapsar nar just jag ar dar inne i fem minuter och sa vet ingen om det. For om jag foljer proceduren att ringa till jouren och saga 'hej jag ar pa kontoret i fem minuter' ja om da byggnaden kollapsar och jag dor lika mycket som innan risk assessen, ja da har ju en procedur foljts. Fred pa jorden alltsa.

Shit pommes vad vi gjorde mycket farliga grejer pa mitt gamla jobb i Sverige! Helt oriskassessat! Vi plockade blabar, t ex (ej tjernobyl risk assessat). Vi at matrester (utan att tillampa mikrobiologiska sakerhetsmetoder). Vi gav folk vitaminer (ej utskrivet av lakare). Man sitter ju har och bliver radder.

Nu tillbaka till rubriken, det ar en skitmanad det har! Det verkar universalt? Vem har en bra manad? Alla ar sura, det ar morkt, alla ar sjuka och folk dor. November ar annars min hatmanad nummer 1, men oktober har varit elak i ar. Hoppas november blir snallt.

Inga kommentarer: