fredag 24 oktober 2008

Mer om klass

Om nagon har tillgang till BBC sa rekommenderar jag serien 'The Class System and Me" pa mandagar klockan 21.00 (eller 9 pm som det heter, jag har traffat engelsman som uppriktigt inte kan 24-timmarsklockan! - pa busstidtabeller finns det ett pedagogiskt konverteringschema sa att man ska forsta nar bussen kommer) i BBC2.

Tankte prata lite om halloween som narmar sej, och som blivit sa stort i Sverige. Engelsmannen har en ganska rolig installning, de sager:
No dear, we are not going to have a Halloween party, it is
American.
Slut pa diskussion. Bara engelska tanter kan saga
American pa ett satt sa att det later som nagonting perverst. Dock ar studenterna glada for varje ursakt att fira och Halloween brukar vara en karneval i prakt och skramsel pa Divinsion Street och West Street, de stora partygatorna, dar jag, som ar en sadan hot mama of the night, lampligen bor. Genom detta klampar jag alltsa hem i fotrata skor, med lufthal, fran ett kravande kvallspass pa jobbet. Men det piggar upp! Engelsman har rutinmassiga sa kallade fancy dress partyn, ofta helt utan anledning. Alla som varit utomlands och sett ett gang britter med rosa cowboyhattar, redlost berusade naturligtvis, vet att de ocksa garna klar ut sej bara for att aka flygplan helt enkelt. Jag har aldrig riktigt forstatt detta och har tackat nej till fancy dress partyn, daremot fick jag aran att bara ett rosa diadem med neonglitterantenner pa min mohippa. Det rackte! Aven pa personalfester och sa vidare saljs det diverse hattar i bardisken som folk koper och till slut bara maste alla ha hatt. Senaste julfesten hade jag renhorn pa huvudet, jag tankte att ska man gora det sa kan man lika garna ga hela vagen. Och sa kandes det mer viking an att ha gloria eller alvvingar.

Trick or treat daremot ar det ingen som haller pa med. Det ar utkladning som galler. Det ska bli roligt att se nasta vecka!

Inga kommentarer: