lördag 18 oktober 2008

Bra saker med Sheffield

Ok, nu fick jag daligt samvete for att jag gnallde sa pa engelsmannen. Dom e faktiskt stundom bra ocksa.

1. Strongbow, varldens basta cider!

2. Om man kommer i tid och faktiskt producerar nagot pa arbetstid blir man sedd som geni och genast befordrad.

3. Ingen jantelag, men for den skull inte sa fjompiga som i USA dar alla puckon kan bli president.

4. Folk daltar med en pa ett trevligt satt. Om jag har glomt paraply till jobbet (det gor jag ofta, jag ar tankspridd med sant och optimist) sa erbjuder sej 10 personer att dela paraply, skjutsa mej med bil eller kopa ett paraply till mej.

5. Man kan prata med folk i affarer och i busskon utan att vara nagon typ av missbrukare.

6. Engelska tanter ar jattesota och nar dom pratar later det som duvor som kuttrar.

7.
Who won the bloody war anyway attityden. (Bra och daligt). Engelska pensionarer har grymt med sjalvfortroende och har varit med i andra varldskriget och raddat England, Europa, Hela Varlden och samhallsordningen for evig tid. Dom ber inte om ursakt for sej, bildar gang, roker, spelar kort och kor pa folk med eldrivna rullstolar och tar alla platser pa bussen efter klockan 9 da dom far aka gratis. Dom blir fulla ocksa.

8. Massvis av far pa idylliska kullar.

9. Pubar som ar som ens vardagsrum (forvisso ett smaklost vardagsrum)

10. Vinagerchips!

11. Fantastisk, lattillganglig och GRATIS, sjukvard. Leve NHS!

12. Varldens basta sinne for humor

13. Ordvitsar!

14. The milk man. Han kommer tidigt varje morgon pa en flakmoppe och staller sma glasflaskor med mjolk utanfor din dorr.

15. Fantastiskt utbud av indisk mat.

16. Att man sager tack till busschaufforen innan man gar av.

17. Dom grillar i uppehallen mellan regnskurarna pa sommaren i sann svensk anda.

18. Dom har sarskilda affarer enbart med kort. Till och med sarskilda affarer for en speciell typ av kort, t ex affarer som bara saljer fodelsedagsrelaterade kort. Man kan ocksa kopa extremt personliga kort som "God Jul min flickvans foraldrar onskar er dotters pojkvan".

19. Det kostar ingenting att komma in pa en nattklubb.

20. South Yorkshire dialekten - underbar. Lyssna pa the Arctic Monkeys sa hor ni.

1 kommentar:

Nanna sa...

Anna!

Nu är jag här...det är ju fantastiskt att läsa din blogg...de e hääärliga grejjer det.

Fin layout - I LIKE!(det är faktiskt samma layout som jag hade först när jag började).

Hoppas att jag kan komma till Sheffield nån gång och hälsa på dig och få träffa alla kuttertanter och bli svartlistad i busskön.

Nu lägger jag upp dig på min måste-läsa-lista!

kramar
Nanna