lördag 25 oktober 2008

Jakten pa det forsvunna Kan Janget

Jag vaknade idag med hosta, feber och halsont. Jag tanker - nu skulle det sitta fint med lite Kan Jang. Alla med nagorlunda intresse av halsokost vet att Kan Jang ar giganten pa hostmedicinshyllan. Men har finns inte Kan Jang! Halsokosttanten ringer mej personligen for att informera mej om detta, nar min stackars make letar efter det at mej. Jag ar sa besviken. Och jag och England som precis borjade ga pa plus. Bara for det blir det ett nytt gnall-amne, namligen, engelsman som uttalar svenska saker fel men tror att dom har ratt:

Bjorn Borg: Bjorn Borj ska det vara, ja med prickar ocksa.
IKEA: iiiiiiiiiiiiikea, inte ajkea
Ombudsman: Det svenska u-ljudet ar det vackraste i varlden och skall ej forvanskas!
Ingmar Bergman: Burgmaaaen, nej Berjman! Flera pretentiosa engelsman har RATTAT MITT UTTAL!!!!!! Jag blir sur bara jag tanker pa det.
Kopparbergs cider: Jag maste, om jag ska fa vad jag vill ha, uttala det Kupperberg istallet for Kopparberj men det tar emot! Jag tycker inte ens om Kopparberg men man maste ju stodja sitt land.

Saker som engelsman tycker om svenskar:

  • Vi ar organiserade
  • Tysta
  • Perversa och oversexuella
  • Gay
  • Vi ater acklig mat (ja, gronsaker)
  • Vi ar halsosamma
  • Ingen i Sverige roker
  • Det ar Kiruna kallt jamt och overallt
  • vi ar deprimerade av morkret men klarar biffen genom se ovan, 'oversexuella'
  • Vi far allt av staten och ar nojda med vara liv
  • Skola, vard och omsorg ar tip top
  • Ingen i Sverige tar droger forutom vodka
  • Vi ar blonda (ja, dom tror verkligen det. Sapass att jag manga ganger blir beskriven som blond och blaogd fast jag har brunt har och grona ogon. Jag har nastan brakat om detta med en kollega pa jobbet som vagrade tro att jag har grona ogon och desajnade mej fel i Wii spelet, trots att jag sparrade upp ogonen upprepade ganger - greeeeeen!)
  • Vi med latthet satter ihop mobler enligt IKEA beskrivningar
  • Vi ar naiva
  • Vi ar goda demokrater
  • Vi ar som en idyllisk version av engelsmannen
  • Vi springer nakna i midnattssol over blomsterangar bland algar
  • Vi lyssnar pa ABBA och Roxette och efter dessa band avstannade den svenska musikexporten
  • Vi reagerar och visar upphetsing pa samma satt som Svennis (det vill saga, inte sa animerat)
  • Alla heter Eriksson
  • En ol kostar flera tusen kronor
  • Vi ar snala

Inga kommentarer: