måndag 20 oktober 2008

Sjuk!

Ingen rolig dag

Inatt vaknade jag av att min make pekar pa mej och sager, herregud, du ser konstig ut. Jag har svullna lymfkortlar och eksem pa armarna :( Jag har varit risig anda sen borjan av september men nu tyckte jag att jag borjade bli battre! Ja, tji fick man. Det blev krissamtal med mamma (vilka vacciner har jag fatt? - bara mammor vet sant) och sen ett samtal till chefen kvart i tre pa natten.

En till bra sak med England: chefen var valdigt snall och blev orolig! (det kan ocksa hora till saken att jag aldrig ringer in sjuk sa hon trodde formodligen att jag var nara doden). Jag skulle formodligen ocksa ha jobbat som vanligt om det inte vore for att jag misstankte sjukdomar som man inte far jobba inom varden med enligt lag.

Jag skulle tro att jag har kortelfeber, och har formodligen haft det anda sen jag borjade kanna mej lite sjuk. Forhoppningsvis betyder detta att jag blir battre snart! Jag hatar att vara hemma fran jobbet.

Dalig sak med England: Man blir fattig av att vara sjuk.

Jag hade en rolig upplevelse med sjukskoterskan dock nar hon tog blodprov pa mej. Jag e lite fjompig och blir lite svimfardig nar jag ser kanylen och blodet liksom dras ut (jag ar inte radd for blod annars) sa jag brukar alltid blunda. Ofta brukar sjuksystrarna gulla med en lite extra da och kanske fraga om man vill ligga ner och sa. Denna syrra fragade istallet: Vad haller du pa med?
Jag kan inte titta pa blodet sa jag. Jag mar bra, bara jag inte tittar.
Du verkar inte radd, sager hon da. (Jag ar valdigt proffsig pa att verka lugn aven om jag inte ar det, sa lange jag vet att jag har kontroll over situationen)
Jag ar inte direkt radd, sa jag, jag kan bara inte titta.
Ha! sa hon. Nu e det klart!
Sa da tittade jag, o da var det inte klart! Ha!sa hon. Du kan ju visst titta.
Sen pressade hon bomull i armvecket, o helt plotsligt tog hon bort tussen o sa "Har kommer det lite mer blod" varpa jag borjade skratta for att hon var sa stord. Sa satte hon pa ett plaster och sa hejda pa ett mer normalt satt. Gor du alltid sahar mot stackars radda patienter? fragade jag.
Man gor vad man kan for o liva upp jobbet, sa hon.

Ja, det var kul for att hon liksom blev sa fnissig och jag med. Sjukskoterskor ska ju mer vara lite strama o auktoritara.

Hoppas for sjutton gubbar att jag blir frisk snart for jag vagar inte ga tillbaka for fler prover!

En kanga till alla sega manniskor som inte orkat ga in pa min blogg trots facebook annonsen! Jag vet att ni sett den o hanger pa facebook lika mycket som jag, ni bara loggar in som latsas-offline, ha!

Inga kommentarer: