lördag 25 oktober 2008

Hemlangtan

Jag har drabbats av en av varldens hemskaste sjukdomar, hemlangtan. Det storsta symptomet ar saknad. Saknad kan vara efter:

  • Mamma
  • Vanner (som pratar svenska)
  • Smagodis
  • Vasterbottenost
  • A-fil
  • Kaviar
  • Stenbitsrom
  • Typiskt svenskt hembygdsgardsjulpynt
  • Att plocka blommor
  • Pulvermixar av saser och soppor - Varma koppen!
  • Farska rakor
  • Sill
  • Julskinka
  • Knackebrod
  • Insjoar att promenera vid
  • Gamla Stan
  • Gammal gammal skog
  • Mossa
  • Overgangsstallenskyltar (har ar det sma prickar o asfalten som tydligen ska visa att det ar ett overgangsstalle, men hur ska bilarna hinna se det - ja, det gor dom inte heller)
  • Svensk TV, precis allting.
  • Falukorv
  • Kan Jang!!!!!!!!!!!
  • Melodifestivalen (att man bryr sej om den, inte just att den finns)
  • Maud Olofsson och Centerpartiet overhuvudtaget, bara detta att det finns en plats for ett parti som dom ar ljuvligt
  • Kungen och debatten nar kungen sager en groda
  • Att affarer har oppet till langre an 17.00
  • Att man umgas hemma hos varandra
  • Att man ar arlig
  • Sombreros - snackset
  • Julkalendern pa TV varje ar
  • Rostad lok
  • Bostongurka
  • Fruntimmerstidningar som passar riktiga matlagande, rejala, balkongpysslande kvinnor som jag
  • (tidningar som alltsa inte handlar om Victoria Beckham, valgorenhetsforeningar eller shopping)
  • Marabou
  • Grovt brod
  • Lingon
  • Hjortron
  • Svensk skansk senap
  • Julmust! (nastan det varsta att sakna pa hela listan, ja kanske efter mamma)
  • Att det ar tyst
  • Att man kan vara helt ensam pa en gata i Stockholm
  • Kanelbullar
  • Cafeer (det finns inte i England, det finns kaffe-stallen som Starbucks och tesalonger, men inte riktiga kafeer)
  • Gron sapa!
  • Bregott

Ja, nu kan ni sitta dar ock kanna er lyckliga och tanka pa stackars, stackars mej. At lite hjortron vet jag. Varfor inte bada i gron sapa och skicka kort pa det till mej for att stro salt i mina sar! Eller ga runt tysta och ensamma pa en gata kanske lite grand! Ha!




1 kommentar:

Nanna sa...

Jag ville bara säga att man blir lite sådär nationalistiskt nostalgisk när jag läser din lista! Om jag någonsin kommer till dig och din kära make så ska jag ta med mig något hemifrån som du önskar få...
Jag blev lite inspirerad av det här och måste nog skriva något snart om min kärlek till fäderneslandet!
kraaam