måndag 14 januari 2013

Säsongens första snö

Jodå inatt kom den. Och imorse. Och vid lunchtid. Nu är det mer slask som frusit till is. Och frost. Ingen lätt sak att gå ner till bussen i brant nerförsbacke i mörkret vid sju-tiden på hal spegel till gata. Men det gick. Jag tänkte där jag hasade fram att det är en förskräcklig tid på året, januari. Sen kom jag på att detta trots allt är första snön i England denna vinter. Jag minns hur håret frös till is varje dag i Sverige i flera månader, när jag varit och simmat eller på gymmet och skulle hem. Jag minns just den känslan av fruset hår. Allting är relativt.
Vid midnatt satte det igång. Jag låg i mitt rum och surade och tänkte att det blir en jobbig vecka detta. Maken har svårt att förstå hur en svensk fru kan bli så upprörd över lite snö. Men så har han inte jour heller.
Gyllne morgon! Inte så farligt som jag trodde. Bussarna går, lite försenade bara.
Som ni ser är det blue bin day idag. Papper, plast och annat från den blå soptunnan hämtas. Till och med en dag som denna kom sopgubbarna, De kom förresten på julafton också, då var det black bin day.
 Förra året blommade kamelian i mitten av januari. Måtte det bli vår snart.


3 kommentarer:

Monica sa...

Ja måtte det bli det! Och så skönt det gick bra idag, var riktigt orolig
när du skulle resa omkring så mycket.
Skönt du är hemma nu och glad att ni har lite att pyssla med från lådan:-)

Trillingnöten sa...

Lite väl sent med snö nu liksom...känner ju att ska det va så ska det vara tidigare på vintern!

Steel City Anna sa...

Mamma: Att lådan kom fram var ju otroligt bara det :)

Trillingnöten: Ja, ett pudertäcke över julmarknaden hade varit lite mysigt, detta är inte mysigt alls :)