lördag 15 november 2008

City Lights Switch On!

Idag tands alla juleljusen i Sheffield. Det ar en rolig och underhallande ceremoni som engagerar hela staden. Engelskt julfirande ar valdigt traditionellt och viktorianskt och langt ifran den svenska mer historiska och romantiska bondejulen. Det ar saledes sockervadd, karuseller, rostade kastanjer och positivvevare snarare an halm, hantverk, tomtar och knack. Alla ungar gar omkring med star wars ljussvard av okand anledning och stora heliumbalonger i form av tomtar. Det ar ett grasligt skrammlande, plingande och sjungande, men trevligt pa sitt satt. Ganska omotiverat stod det asnor (ja, ok da, det finns ju anda en biblisk koppling dar) och hons (herdarna med honsen, eller?) i ett av marknadsskjulen och sag forbryllade ut. Det saldes ocksa en massa krimskrams och godis fran yester year overallt.

Nu ar det jul, alltsa! Det var fina ljus i ar over den storsta marknadsgatan och den storsta julgranen utanfor Town Hall var vackert pyntad, men den andra pa the Moor sag helt forfarlig ut i neonblatt och ljuslingor som sag ut som att nan kastat pa dom. Jag hade ingen kamera idag men ska forsoka lagga upp lite bilder pa elandet senare, och ja, pa det fina ocksa. Som alltid i England finns det inget direkt tema i saker och ting utan allt blandas hej vilt, sparsmakat ljusblatt och isigt med neonblinkande backhoppande tomtar i minst 5 farger.

Jag borjar bli lite orolig for arets julkalender i SVT, det star pa hemsidan att den inte kommer vara sa julig! Och att det ska bli nagon slags thrillerhistoria... Nja, jag vet inte jag. Nog for att ett par som kan komma pa nagot sa fantastiskt som 'Pizzasalladland T-shirtar' borde kunna fa till en rolig julkalender men jag kanner mej trots detta mycket osaker!

Nej, jag ar inte for gammal for att engagera mej i julkalendern och det ar inte ni heller!

1 kommentar:

Isabell sa...

gud vad mysigt det later. Vill ocksa. De ha inga jul ljus har inte.