tisdag 18 november 2008

Projekt SSJ - Tankestadiet

Jag har idag funderat pa Projekt Pepparkakshus. Jag minns lite granna hur det forst var roligt sedan extremt jobbigt att gora ett pepparkakshus forra aret. Det blir manga delmoment om man gor det fran borjan (det e ju jobbigt att bara satta ihop ett fardigkopt hus):

  • Design.
  • Omfattning av projektet - ett hus? Flera? Granar? Sladar? Hastar? Tomtar? Brunn? Ritning/matning.
  • Mallar/klippa ut mallar pa tjockt oklippvanligt papper.
  • Degen. Som ska ha mer mjol an vanlig pepparkaksdeg och vila i kylskapet over natten. (Projekt Pepparkakshus ar redan har tidsmassigt minst ett dygn).
  • Kavla ut skiten.
  • Skara ut delarna.
  • Fundera over saker som kan stora formen pa delarna som tjocklek, bubblor i degen (om man lagger degen pa en varm plat kan det bli bubblor sa man ska ta nya platar, eller sa var det tvartom, ha!) och deg som flyter ut till oformliga, ickehusvaggliknande delar, att hinna snabbt skara degen ratt efter bakning innan kakan stelnar och smular sonder.
  • Satta ihop delarna. Nu om inte forr, infinner sej en viss panik och ifragasattande av vitsen med projektet och man branner sej pa sockret och skiten faller ihop nar man minst anar det.
  • Gora kristyr. Eventuellt farga kristyren i olika farger.
  • Dekorera med kristyrhelvetet. For prestationsangest, klicka har. (En genialisk manniska uppenbarligen).
  • Satta pa godis pa taket med brant socker och gora illa sej anda mera.
  • Hitta en fin bricka att stalla projektet pa.
  • Pudra med florsocker och lagg bomull runt.
  • Beundra frukten av sitt slit! (forhoppningsvis vart det ...)

Ja, sjalv borjar jag alltsa tvivla pa att ovanstaende verkligen ar vart njutningen av ett egengjort pepparkakshus och har borjat att titta pa de engelska varianterna av ett fardigbakat hus som man satter ihop och dekorerar bara. Problemet ar att de ser ut som talt snarare an stugor. Men man kanske kan gora det lite extra fint med granar runt eller sa? Jag ar lite sugen pa att forsoka gora en pepparkakeslade med hastar ... (Varningsklockor ringer ... Neeeeeeeeeeeej!!! Gor det inte!)

Vad tycker ni? To pepparkake-bake, or not to pepparkake-bake?
(vanliga pepparkaksbaket kommer ABSOLUT att ske oavsett Projekt Pepparkakshus).

Sahar blev forra arets hus:

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker ditt förra hus blev jättefint, skulle önska att jag orkade göra eget! Så jag tycker du ska göra ett i år också men samtidigt är jag för att julstök ska vara roligt och fint och harmoniskt, typ som i Bullerbyn så om du kan uppnå det så kör på. ;)