söndag 30 november 2008

Lussebak!


Igar natt bakade jag lussebullar och fros in dem i sma pasar sa man kan ta fram nagra da och da fram till jul. Jag foljde ett gammalt bakknep for att fa dem saftiga (lussebullar blir latt torra): Spara halva mangden smor och en tredjedel av sockret och ha i EFTER att degen har jast. Det funkade! Sen galler det att, precis som med pepparkakorna, att ha i minimal mangd mjol. Jag rekommenderar att man vager mjolet istallet for att mata det, eftersom mjol packas ihop och man latt har i mer mjol an man hade tankt sej.

Den storsta utmaningen for mej har pa on var jasten - engelsmannen har inte farsk jast. Nar jag har fragat efter det brukar personalen vanligt beratta for mej att titta har, valkommen till nutiden, nu finns det torkad jast! Torkad jast ar krangligare och blir inte lika fluffigt. Det galler ocksa att man har EXAKT ratt temperatur till degvatskan: For farsk jast ar 37 grader perfekt, till torr jast behover den vara lite varmare an fingervarm, alltsa 40 grader, for att aktiveras. Annu varmare temperatur - ja, da forstors jasten och degen ligger dar platt och dan. Men jag lyckades och degen poste och poste sadar vackert over kanten.

Ett annat tips: Ha i lite lite salt i det uppvispade agget till penslingen sa blir det blankare och snyggare yta!

Appropa jast, jag och Tomas hade en diskussion i detta spannande amne forra aret, och den farska jasten ar verkligen nagonting att varna om och nagot riktigt rart och ovanligt! Norrmannen importerar farsk jast fran Sverige, dar all jast produceras av Jastbolaget. Hall hart i jasten!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh så härliga lussebullar!

Puss mamma