fredag 19 januari 2018

Podcasts

Jag är så glad för att det finns podcasts. Jag har alltid gillat att lyssna på samtal och berättelser mer än musik. När jag växte upp lyssnade jag på ljudböcker mycket mer än på radio eller musik. Nu när jag bor utanför Sverige så är det extra viktigt för mej att höra svenska. Jag tänkte dela med mej av mina bästa podcasts, och tar väldigt gärna emot tips på fler!

Alex och Sigge
Jag är väldigt förtjust i dessa två herrar. Ofta skrattar jag högt. Roliga, känsliga och smarta män.

En varg söker sin pod
Två högintelligenta kvinnor som pratar om kultur, feminism och samhällsfenomen. Jag lär mej så mycket av att lyssna på dem, och blir stärkt av igenkänningen med det som de berättar. Ännu bättre sen de kapade banden med Expressen.

Lunch med Montelius
Vansinnigt karismatiska och spirituella damer som ofta får mej att skratta så jag gråter. Klipska och originella.

Lilla drevet
Jag tycker inte att de är lika roliga längre som för något år sen men fortfarande roande att lyssna på. Samtidssatir med lite för tydlig vänstervridning för min smak.

Spanarna
Gulligt klassiskt program som bara puttrar på. En kopp te och en varm filt och en bit sockerkaka, så känns det. Någon gång ibland sägs det något guldkorn.

Allvarligt talat
Extremt pretentiöst program där lyssnare ställer existentiella frågor till poeter och författare. Eftersom jag är extremt pretentiös uppskattar jag det oerhört.

Fyllepodden
Jätteintressanta djupa samtal med kända personligheter om alkohol och livet.

Alla kan äta julbord
Sex avsnitt om julbordets historia som jag lärde mej mycket av och tyckte var så kul att lyssna på.

Värvet
Många långa intervjuer. Finns hur många avsnitt som helst att välja på.

Snedtänkt
Kul och spännande samtal om lite vad som helst. Kalle Lind gör vilket ämne som helst charmigt.

4 kommentarer:

Annika sa...

Ja, jag med. ÄLSKAR poddar, och radio.
Det är det jag lyssnar på då jag är ute och knallar.
Jag lyssnar på
Skäringer och Mannheimer varje vecka. Tycker de är SÅ bra, kloka och ROLIGA. Ibland går jag och skrattar rakt ut!
Lyssnar på en del nördpoddar också, vandringspoddar. På engelska.
Men, sen lyssnar jag massor, massor på SR-poddar då jag är ute och går. USA-podden, Karlavagnen, Söndagsmorgan, Språket och Meny.
Lyssnar på poddradio/poddar då jag städar också. Värvet är jättebra, Alex och Sigge lyssnar jag på när lusten faller på (inte regelbundet).
Snedtänkt låter som en podd jag sa kolla in,.
Spanarna är verkligen en KLASSIKER!!
Alltid kul med poddtips, tv-tips, boktips och filmtips.

Steel City Anna sa...

Annika: vilka superbra tips! Skäringer och Mannheimer ska jag ladda ner genast. Just det Språket, det brukade jag lyssna på men glömt bort på sistone. Meny vet jag inte vad det är men ska kolla upp. Jag tror du skulle gilla Snedtänkt!

Monica sa...

Kul med poddar, har nog mest lyssnat på Alex och Sigge, Värvet och Montelius fast inte så regelbundet, mer när det är tips från dig:-). Tycker Alex och Sigge är både intressanta, roliga, eftertänksamma och så lite gulliga. Och fint med den vänskap de har två killar och vara både omtänksamma, roliga, kunna tycka olika men respektera varandra, och bry sig om. Och alla infallsvinklar på aktuella saker, de ser mycket båda två. Och tänker.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag är också väldigt förtjust i dem (A o S) och lär mej en del om män tycker jag :)