måndag 1 januari 2018

Året som gått

Gott nytt 2018!

Det blir en liten genomgång av 2017 månad för månad som jag brukar göra. Det har på många sätt varit ett konstigt, jobbigt, ovanligt och stressigt år, men också spännande och roligt.

JANUARI

I januari tar jag och mitt ex beslutet att skilja oss. Jag förbereder mej på att flytta ut, jobbar som en tok och sparar pengar.


Jag röjer rejält i uterummet en hel dag, det hade jag glömt tills jag tittade igenom blogginläggen från januari.

FEBRUARI

Stormen Doris piskade de brittiska öarna och det var en kall och mörk månad. Jag tänkte väldigt mycket på Brexit, målade om dörren till skjulet ute och annat småfix för att få huset redo, planerade och funderade så att det knakade. På pannkaksdagen blev det pannkakor med påven.


MARS

Ljuset blir skirt och krokusarna kommer. Det är en känslosam månad. De första löven kommer och det är så härligt att se.


APRIL


Våren är som vackrast. Ny energi och kraft.

MAJ

Jag flyttar ut och har allt möjligt och omöjligt praktiskt att fixa med. På en promenad ser jag en ensam planterad lupin och jag påminns om kontrasten med sommarängarna i Sverige. Jag saknar Sverige intensivt.


JUNI

Det är midsommar och allting grönskar. Det är en nystart på många sätt. Firar midsommar med traditionell svensk mat och binder blomsterkransar.


JULI

Jag använder en veckas semester till att röja i huset och stajla till det inför försäljningen. Det är bland det jobbigaste jag har gjort i hela mitt liv.


AUGUSTI

Jag fyller år och pysslar vidare med husförsäljningen. Det är så enormt mycket att tänka på. Vardagen börjar annars lugna ned sej något. Jag lagar massor av mat nu när jag har mera tid.


SEPTEMBER

Det blir en liten minisemester i Scarborough. Lugnt och skönt. Ikea pyntar Sheffield med kuddar inför öppnandet av den nya affären.


OKTOBER

Huset blir sålt! Det är en sådan otrolig lättnad. Firar lite Halloween både på jobbet och hemma. På farmen pysslar vi en jättefin Guy Fawkes.


NOVEMBER

Det blir en jättelyckad resa till Sverige. Solen skiner, löven är gyllengula och det är ovanligt milt.


DECEMBER

En riktigt kall och vintrig månad. Det är mysigt att förbereda julen. För första gången på många år jobbar jag en normal heltid istället för massor av övertid.



2018 kommer att bli ett intressant år, det är jag säker på, och förhoppningsvis ett lite mindre dramatiskt.

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Härlig läsning, även om jag anar jobbet i början av året.
Att skiljas är det jobbigaste jag har varit med om och det tog energi i minst ett år efteråt, i alla fall mentalt och då hade jag ändå ingen husförsäljning att ta hand om. Däremot tog jag alla chanser till extrajobb; livrädd att få det knapert.
Önskar dig all lycka till!

Monica sa...

Detta år! Men så hajar jag till när jag ser ljuset i mars månad, ja det finns där ändå och skingrar. Ett fint 2018 får det bli, lugnare, mer harmoniskt, gladare och varmare. Att du hann med Sverigeresan mitt i alltihop ser jag som ett mirakel och nästan så den resan var ett mirakel så fint det var med allt, någon mening med det tror jag.

Och den där styrkan, den är från mormor och morfar och så från mig, men tror att du fått den i dubbel genuppsättning minst. Man får ju vara glad för sånt också. Puss och kram älskade barn och hoppas det blir en bra nyårsdag idag.

Steel City Anna sa...

Elisabet: ja, det är ett stort steg och beslut att ta. Det har ändå gått bättre än förväntat. Jag är väldigt glad för det. Ekonomin blev inte heller så illa som jag oroat mej för, och det är så skönt att kunna säga nej till övertid. Men just den där ovissheten och att försöka förbereda sej på det oförutsägbara, det är enormt dränerande.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag har vikingagener antar jag ;) och lite bondmora i mej, de klarade nog det mesta.

Anne-Marie sa...

Kul att få sammanfattningar och ditt 2017 var verkligen fyllt av många olika saker.
Nu får vi hoppas att det lugnar ner sig litet och att du kan andas ut. :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: nu vore det skönt om det var total stiltje ett tag :)