söndag 21 januari 2018

Mat- och baktips

Om det är nån som är trött på kokt brysselkål (det var jag efter julen) så rekommenderar jag att ugnsrosta dem istället. Det blev så otroligt gott! Nästan lite som chips. Halvera dem och skär ett litet snitt i stjälken. Ringla på olja och krydda med salt och peppar. Strö sedan parmesan över. In i ugnen 20 minuter på ca 200 grader.




Och om det är nåt som inte är trött på saffran så rekommenderar jag det godaste recept på saffranskaka som jag vet. Med allt fett blir det en fantastiskt saftig kaka. Hela 175 gram smör, som man smälter och har ca 1/2 gram saffran i. Blanda 3 dl mjöl med 2 teskedar bakpulver. Vispa 2 ägg och 2 dl socker vitt och pösigt. Ha i lite vaniljsocker eller essens om så önskas. Blanda alltsammans och ha i 1,5 dl kaffegrädde eller mjölk. Grädda i 175 grader i 40 minuter. Jag brukar bröa formen med kokos så blir det en knäckig skorpa. Sikta florsocker över. Njut!

10 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Vilka godsaker! Tack Anna och ha en bra dag!

Steel City Anna sa...

Lena: kan tänka mej att du också ätit en hel del brysselkål över julen. Detsamma :)

Jimmy sa...

Den där kakan låter oemotståndlig! Har aldrig testat kaffegrädde istället för mjölk, men det låter som ett bra förslag :)

Monica sa...

Den saffranskakan ska jag göra! Tror att brysselkålen får vänta;-)

Steel City Anna sa...

Jimmy: jag ska erkänna att det var för att jag hade slut på mjölk :) men blev så krämigt och gott!

Steel City Anna sa...

Mamma: brysselkålen blev faktiskt godare än man tror ;)

Anne-Marie sa...

Det var något helt nytt!
Har aldrig hört talas om att man kan rosta brysselkål.
Och grattis till det nya jobbet om jag inte redan sagt det. :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: tack! Är så peppad :) hoppas du provar brysselkål iugn :)

Marina sa...

Den varianten av brysselkål ska jag absolut testa! Jag brukar halvera den, ringla över olivolja och flingsalt, sätta in den i ugnen och mot slutet hälla över sesamfrön för att ha som tillbehör - också jättegott!

Steel City Anna sa...

Marina: Det låter jättegott och det ska jag prova!