tisdag 23 juni 2015

Sjukhusbesök

Råkade ha kameran med mej idag när jag skulle på sjukhusbesök och det slog mej att skillnaden är rätt så stor mot det jag växte upp med, alltså detta:

Bildkälla
Inte bara för att sjukhuset ovan känns som ett fängelse i betong (jag har även jobbat här, det tog en halvtimme bara att komma ut så att få någon luft på rasten var det inte tal om på den tiden) utan också för att bemötandet är oerhört annorlunda i England med självklar respekt och vänlighet. Avdelningen jag går på är nyrenoverad och min läkare är en av de främsta forskarna i världen på sitt område. Han säger ganska avslappnat när vi pratar lite om livet i stort, att man måste veta vart ens egna gränser går och vakta på dem som en soldat. Aldrig någonsin kan man begära eller förvänta sej att någon annan ska veta det, inte ens familjen eller nära vänner. Det ligger någonting i det.

Just detta att det finns så mycket grönska även runt detta gigantiska sjukhus, det gör så mycket för själen!


Det industriella arvet, alltid en stolthet! Området Brightside har haft industrier av olika slag sedan 1400-talet.


4 kommentarer:

Monica sa...

Ja det är ett gräsligt komplex och där stod jag med dig nyfödd och tittade ut.
Mot en grå massa utan ljus, det var hemskt. Vilken lättnad att komma hem sen. Sjukhuset var tänkt som akutsjukhus med snabb genomfart men så blev det inte. Ja så många år jag arbetat här, det var bättre på Novum intill, där hann man ut ibland för att äta lunch och se ljuset. Vilken skillnad på era universitetssjukhus, är fina alla, och att få skickliga läkare och även få behålla dem. Här är så, ja jag vet från medicinstudierna att de blivande läkarna får skriva om tentan 6 gånger, tänkte redan då när jag som 50+, klarade dem med toppbetyg första vändan att många av dem som skrev och skrev inte var lämpliga för dessa avancerade studier. Idag ifrågasätts detta något från
KI och utbildare, dagens blivande läkare får skriva och göra om sin examination i oändligt antal, alltså utan gräns, under tiden har de tjänst som icke legitimerade fast det ser inte patienten. Och de har brister i kunskap på många områden som de inte klarat, t ex tolka lab.värden, farmakologi och skriver ut mediciner de inte själva förstår, är ju inte klokt! PS många hade svårt med just farmakologin och jag tyckte den var väldigt rolig och lätt att förstå sammanhangen i den. Fick toppbetyg där med fast jag aldrig skriver ut medicin. Skulle ha det som kunskap med mig bara. Men en sådan med stora bristande kunskaper kan man få som sin läkare vid allvarlig sjukdom och så nästa och nästa när de byts ut. Fattar inte hur det blivit här. Och tur har man när man träffar de där som klarat utbildningen galant, de är inte så många, jag hade tur när jag var allvarligt sjuk för två år sedan!

Steel City Anna sa...

Mamma: ja man ser lite av varje ;)

Bara brittiskt sa...

Ja engelska sjukhus må vara underbemannade de också men det finns en respekt och medmänsklighet jag ofta saknar i Sverige.

Steel City Anna sa...

Bara brittiskt: det betyder hemskt mycket!