torsdag 18 juni 2015

Någonting om svenskhet


Nu har jag inte varit i alla länder på jorden, men ganska många iallafall. Och något liknande detta har jag aldrig sett förutom just i Sverige. Det händer att jag har hemlängtan, men då tänker jag på detta, att inte ens en ynka liten nål på en anslagstavla får sitta vart den vill, och då känner jag att just det, det var ju därför jag flyttade. Man kan säga mycket om svenskhet och svenskar gör det också gärna. De tysta stora männen tillika skogarna, surdeg, knäckebröd, filmjölk, älgar och renar, röda stugor, mygg och syrener, diplomati och ordning, rättvisa och fred. Men allt det där är mest för turistbrochyrerna. Sanningen är istället denna om häftstiftets vara och torktumleluddets ve.

5 kommentarer:

Monica sa...

Haha, det är ordning och reda här! Och den som sätter stiftet utanför blir tillrättavisad, det är viktiga saker! Det finns massor, jag förstod mer och mer killen i Welcome to Sweden även om det skulle vara lite på skoj men upptäckte mer och mer hur svårt det kan vara, särskilt att flytta därifrån som han gjorde och med sin amerikanska, inte ens det var godkänt, engelska pratar vi här fnyste man på arbetsförmedlingen och det gör alla:-), så inte ens den hade han nytta av. Och många kulturkrockar och vi är inte direkt så tillåtande för som vi gör är ju rätt, för att inte tala om oartigheten här, den är ju ofattbar. Och bara vår komplicerade vattning som vi såg den brydde nyinflyttade utföra:-), tur vi kom:-)

Annika sa...

Sant, innan man skulle se ngt liknande här...
Samtidigt är det gulligt med "parkeringsplats" för häftstift och nålar.
Punkterna i tvättstugan är ju så typiska också.
Ja, oartigheten och buffligheten är verkligen sanslös då man kommer hem. DET är jag inte van vid härifrån precis.

Steel City Anna sa...

Mamma: fascinerande att nagon orkat skriva en san har lapp och printa ut den, gjort sej det extra besvaret for nagot sa meningslost. Och den har ju suttit dar i minst 5 ar iallafall :) jag marker att man maste vara lite hard sjalv och det blir otrevliga ringar pa vattnet istallet for trevliga.

Annika: jag tycker mer att det ar en ovanligt mild form av fascism ;) haha ja amerikaner pa Arlanda sa sarkastiskt till en tjej att ursakta att jag avbryter ditt surfande, jag skulle garna ha en kaffe men jag kan ju vanta om det du gor ar valdigt viktigt. Da svarade hon att det inte gjorde nat! Gick helt over huvudet :)

Anonym sa...

Jäklar vilken cliff hanger - Vi fick ju inte läsa reglerna
för "Blomvattning 2015".

Ruth i Virginia

Steel City Anna sa...

Ruth: haha det var mycket regler! En hel manad ska man skriva upp sej och ha ordning pa alltihop.