onsdag 15 maj 2013

Lista

Vad gjorde du för en timme sedan?

Jag tittade på en väldigt intressant dokumentär om Anna Bergendahl som jag rekommenderar. Finns på svt play.

Skriv två maträtter som du är bra på:

Traditionell söndagsstek, vilket kött som helst. Lasange.

Om du fick välja, vilken egenskap skulle du vilja ha som du inte har?

Lite mer hurtig. Att kunna överväga åtminstone att ta en joggingtur en ruskig novemberkväll. Det vore bra för min hälsa och samtidigt oerhört intressant att få veta hur sånna människor tänker.

Vad för sorts böcker tycker du om?

Jag är ganska snobbig när det gäller böcker. Läste mycket och tidigt och många klassiker och det ska mycket till för att något ska hålla måttet. Det moderna texter jag uppskattar är ofta låttexter.

Vilken är din bästa egenskap?

Jag är tuff fast det inte alltid märks. Det gör bara egenskapen ännu bättre.

Vad betyder ditt förnamn?

Jag tror det betyder nåd.

Vad har du på dej just nu?

Jeans och en blus och en kofta.

Varför valde du det yrke du har?

Det gjorde jag inte. Det bara föll sej så. Men jag har alltid velat arbeta med människor och jag behöver utmaningar.

Hur tar du dej till jobbet?

Nu när det är ljust och lagom varmt så promenerar jag.

Vilken var din bästa leksak när du var liten?

Min röda traktor tyckte jag mycket om.

Vilken är den senaste bok du läst?

Jag läste the Waste Land i slutet av april igen. Har inte haft tid att läsa böcker men the Waste Land innehåller det mesta.

Vilka TV-program försöker du undvika?

Jag tittar på allt och inget. Tittar sällan på TV så vadsomhelst är intressant när jag väl gör det.

Har du någon dagstidning?

Nej och har aldrig haft.

Prenumererar du på någon tidning?

Ja, Allas. Den är oerhört uppskattad.

Brukar du spela dataspel?

Jag gillar the Sims och SimCity. Men spelar sällan.

Vilket är ditt bästa knep när du har svårt att somna?

Jag har aldrig svårt att somna om jag inte är sjuk eller har fysiskt ont någonstans. Brukar dock somna då med. Jag ältar inte, det är ett bra tips. När dagen är slut så är den slut och imorgon börjar en ny.

Vad ingår ofta i din frukost?

Alltid kaffe. Annars i princip vadsomhelst.

Vilken är din dialekt?

Ganska mycket Sheffieldska. Och någon form av stockholmska. Inte så uttalad antar jag, för det är sällan folk hör var jag kommer ifrån.

Vilka språk talar du?
Svenska, engelska och sheffieldska.

Beskriv ditt utseende.

Rolig fråga. Jag ser just nu utmattad ut och har långt hår igen utan att jag märkt det själv .

Har du något smeknamn?

Ja, Anca där c:et är ett tjeckiskt sj-ljud. Blir Ancu när man blir ropad på. Tjeckiska är ett krångligt språk.

Har du någon tatuering?

Nej och vill inte ha några.

Vad tyckte du om Eurovision?

Jag älskar Eurovision. Det väger upp mitt litteratursnobberi. Och den första semifinalen bådar gott. Mede var snygg, proffsig och pratade ordentlig engelska. A job well done.

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, visst var den bra, semifinalen! Urläcker scenografi, tycker jag och även Sarah D.Finer var så härlig!

Jag blev kvar vid tv:n efteråt och såg då programmet med Anna B och jag slog - om och om igen - av vilken fin röst hon har!

Ruta Ett sa...

Hej!
Sheffieldska måste jag lyssna på. Det kan jag inte komma ihåg att jag hört nån gång. Waste Land är en suverän bok. Den borde jag läsa igen!
Kul att få läsa din lista!

Monica sa...

Fantastiskt intressant allt! Ja röda traktorn ja, åh vad den väcker minnen! Vi var så överens alla tre att en sån skulle du få, släpet kompletterades senare, vad du reste långt med det ekipaget fullastad:-)

Steel City Anna sa...

Elisabet: Och vilka låtar hon skriver! Och så mogen hon är.

Ruta Ett: The Waste Land är enligt mej det bästa som skrivits någonsin tror jag :) Sheffieldska är det många engelsmän som har svårt att förstå och är känt för sina många speciella ord, många från vikingatiden.

Mamma: Fantastiskt vad ni var jämställda, jag behövde inte ens kallas för hen men fick traktor ändå. Fast mest lekte jag att jag körde till BB i den med flaket lastat med dockor :) Blev ju väldigt normal och feministisk iallafall ;)