fredag 20 april 2012

Following the white rabbit

En ledig fredag inför helgens extrajobb har jag tagit vara på väl. En tidig frukost och ytterligare ett par lådor packade.
När jag märkte att väderprognosen visade fel och inte alls något regn bestämde jag mej för att gå ut och gå, längs vattenfallet och bäcken i förra inlägget, ända tills jag blev trött i benen. Det tog fyra timmar, och sträckan jag gått motsvarade 3 bussar hem! Och appropå rubriken så såg jag faktiskt en kanin, fast den var brun.
Och en mandarin, som är en fågel och inte en frukt och som inte ville vara med på bild. Oj, så vacker den var!
Herr och fru Mandarin. Nervösa fjäderfän och suddig bild. Det är karln som är färggrann.
Några koppar kaffe och vidare packande väntar ikväll tills hjärnan blir lika mör som kroppen.
Vis av erfarenhet har jag nu lärt mej att inte underskatta den engelska skogen fast den har bänkar och skyltar och bredare stigar än gator i svenska småstäder - ordentliga skor som klarar lera och regn och lite klättring.



En trappa uppför ett stup ... En strapats!
Belöningen - underbar utsikt över Sheffields kullar.


Här vid Beauchief Abbey sa benen ifrån och det blev dags för buss. En intressant plats för övrigt -läs gärna här.

7 kommentarer:

Monica sa...

Vilken skimrande skog, så vackert, ofattbart när jag vänder blicken mot de regndränkta kala grenarna här:-). Jättebra att gå en riktigt härlig frisk milapromenad och rensa ut stress och jobbtankar. Sedan har du flyttpackning, jag blir matt av att tänka på det, här ska jag röja klädkammaren medan dansen pågår, tittar ibland bara. Far din har gått en lyxig promenad i hällande regn och handlat lite smått och gott till kvällsmyset,-).

Monica sa...

Vad fint det är där vid Abbey, är det samma område som Abbey dale? Det tyckte jag var ett väldigt intressant och spännande område i Sheffield, får försöka komma dit igen.

Steel City Anna sa...

Ja, det är precis bakom där vi var och tittade på vattenkvarnen och stugorna. Är jättefint. Man kan gå vidare till Graves Park och Meersbrook Park och sen tillbaka mot Endcliffe Park. Orkade inte med den sista biten :)

Monica sa...

Låter som en härlig sommarpromenad, den får vi göra:-)

Elisabet. sa...

Flyttar ni till hus eller större lägenhet?

Monica sa...

Ja det kan han väl få;-).

Läste på om Mandarinanden, kom från Asien som du sa, Kina och Japan främst, på 1700-talet till parker, slott och herrgårdar, de flesta man ser är förvildade nu och har acklimatiserat sig bra. Även Sverige tog in dem till en del stadsdammar, de som finns kvar är också förvildade, jag har aldrig någonsin sett dem här. Så otroligt vackra färger de har!

Steel City Anna sa...

Mamma: Jag tyckte också det var intressant och tänk att på en gång reagerade jag och tänkte att dom där fåglarna ser exotiska ut och det är de ju också :)

Elisabet: Ett litet hus blir det denna gång!

Bohemianboy: It's a date :)