torsdag 22 oktober 2009

Svenska Hjärtan

Jag och min mor har sträcktittat på DVDerna från Aftonbladet med alla de första 8 avsnitten av Svenska Hjärtan. Jag var en fem sex år när jag tittade på det första gången och minns mest när Torsten drog in gräsklipparen i vardagsrummet på nyårsafton och klippte ryamattan i frustration över sin otrogna fru. Denna gång förstår jag lite mer av turerna som ledde fram till denna alldeles underbara scen i svensk TV-historia och jag tycker att det är så ljuvligt bra. Även "parbytarscenen" är fantastisk när de två bedragna makarna och de två otrogna makarna träffas för att prata om det som just kommit fram till ytan, det vill säga det ohyggliga sveket och bedrägeriet, sent på nyårskvällen mittemot varandra i soffan och till att börja med i lugn svensk samtalston klargör läget. Och Elisabeth har ställt fram ost och kex. Ingmar Bergman måste ha varit avundsjuk på den scenen. Återupplev åttiotalet! Bara inredningen och axelvaddarna är värt tittandet, om man nu inte skulle vara lika road av vardaglig ångest som jag.

Inga kommentarer: