lördag 3 oktober 2009

Räkjakt

Engelsmännen har inte fattat detta med räkor med skal. Överallt kan man köpa trista små skalade räkor men för att hitta oskalade måste man anstränga sej. Som tur var jobbar jag nu nära ett Sainsbury's och dom kan man lita på, jag lyckades köpa tre små paket med räkor, alla de hade, och hällde upp på is i en skål och låtsades ha svensk räkfrossa. Räkor med skal har en helt annan smak, jag förstår alls inte vitsen med att käka upp dom små liven annars när de bara smakar vatten. King Prawn räkor tycker jag inte om, men dom är lätta att få tag på överallt. Och kräftor ska vi bara inte tala om, tur att jag hann äta ett par kilo åtminstone i somras för här finns det nada. Små skalade kräftstjärtar i saltspad - fjutt, säger jag bara! Det gör bara saknaden ännu mera påtaglig.

Ostbricka med Tescos runt hörnets King Prawn räkor - inte som det ska vara (men har försökt väga upp det med massa lax och stenbitsrom).
Så här ska det se ut!

3 kommentarer:

Karin sa...

Det är så svårt att sätta sig in i att det är en lyxvara med räkor. Och jag lider med dig!!!

mamma sa...

Åh vad gott det ser ut, tur för dig att Sainsbury´s finns:-) Soligt idag efter en regnig helg och jag har räkor i frysen kom jag på och blev lite sugen på goda ostar, det äter jag alldeles för sällan. Hoppas alla influensor flyger sin kos och att du får en härlig ledig dag äntligen. Puss

Ena sa...

Läser ofta din blogg då jag med bor i UK men är dålig på att kommentera.

Tyckte mig se ett rätt så stort lass med oskalade räkor på Asda i går när vi veckohandlade, i en liten frysdisk inklämd bredvid glassen. Rätt stora påsar och fina såg de ut, var inte King Prawns heller.