torsdag 2 juli 2015

Stockholm i mitt hjärta

Bilder från min resa förra månaden, en sen kväll i juni. Stockholm visade sej från sin bästa sida verkligen! Förutom klottret i Gamla Stan då. Jag blev riktigt ledsen när jag såg det.

Tunnelbanan. Detta är min studietid. Konsten tyckte jag alltid om och gör fortfarande. Sverige har världens coolaste tunnelbanesystem!
Tyvärr har vi också världens fulaste huvudstadskärna men jag tog några bilder ändå på eländet.

Som tur är har vi broar och vatten och fantastiska kyrkor också.

Veckan innan prinsbröllopet. Säkert full rulle därinne.



Aleksandre Bagrationi, Prinsen av Imeretien.
Detta är spännande!
Denne man var krigsfånge i denna byggnad vid Slussen i Gamla Stan. Här kan man läsa mer.




Storkyrkan. Så pampig i ljuset.

Lite sugen på en väska blev jag.
Jag blev inte så sugen på detta dock.




Här kommer klottret och värre var det.


Väldigt tråkigt med klottret tycker jag, detta är en av de mest kända gränderna, Mårten Trotzigs, från 1500-talet.


Gyllene Freden var fullt av kändisar.






Riddarholmskyrkan

4 kommentarer:

Monica sa...

Vackra stockholmsbilder, du hann väldigt mycket denna vecka du var här, roligt att du tog så mycket foton, klottret ser bättre ut på bild än i verkligheten, men underligt beteende att kladda i de fina historiska miljöerna, jag tror kunskapen inte finns längre var folk befinner sig och respekten är borta.

Steel City Anna sa...

Mamma: är glad att jag tog den här lilla extra svängen innan jag åkte hem. När jag bodde här tänkte jag alltid på sommaren att nej i Gamla Stan går vi inte, där är det bara bökigt och turister, och nu tänkte jag att det var skönt med lite folk, så jag drog mej dit. Underligt så man ändras. Stressgången mellan pendeln och tunnelbanan är dock och förblir jordens värsta ställe för mej, jag kan inte tänka mej att bo så jag måste vistas i den varje dag. Men kanske blir det bättre med det där nya bygget mitt i vägen? Man vet aldrig :)

Anne-Marie sa...

Stockholm är fantastiskt vackert med allt vatten och grönskan. Kanske en av världens vackraste städer.
Men så trist att det börjat komma klotter i Gamla Stan. De där smala gränderan och gamla husen är verkligen charmiga.
Och jag håller med dig om att innerstadskärnan är väldigt ful. ElAnde är helt rätt ord. :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: det är väldigt synd att de rev så mycket i city och byggde så fult. Nu kommer det nya byggnader vid Centralen och Åhléns, ska bli spännande att se om det blir bättre! Det är tur att det finns så många andra vackra ställen, men trist är det att turister möts av det värsta de första de gör :)