tisdag 7 juli 2015

Spindelbebisar

Detta såg jag för några veckor sen i trädgården. Jag skyfflade bort det, tänkte att det var något bo av något slag, till min förvåning började det röra på sej åt alla håll och yttepyttesmå spindlar hissade ner sej till marken i säkerhetslinor och kröp sen tillbaka igen! Denna bild är tagen efter att jag störde dem. Dagen efter var de borta helt. Eller ja, de sitter väl och väntar i verktygsskjulet antar jag, för att skrämma slag på mej som stora trädgårdsspindlar lite senare i sommar. Här kan man läsa mer om fenomenet.

Tur jag har mina fina blåa blommor att titta på och lugna ner mej lite med. Jag var inte helt övertygad om att det var ofarliga spindlar det rörde sej om men det är det som tur är!


4 kommentarer:

Monica sa...

Fy ser lite läskigt ut, om de håller sig på behörigt avstånd i skogen och parker går det an men inte vid dörren:-), hoppas de inte stannat och blir så där stora som jag såg i länken:-). Väldigt vackert fotat med det mjukt gröna till så jag tittar på det ett tag:-).

Steel City Anna sa...

Mamma: Onskar jag hade ett macro objektiv! De ar pyttesma, som grovmalen peppar. Jag som ogillar kryp blev anda fascinerad att de kunde hissa sej tillbaka sadar. Som spindelmannen :)

FREEDOMtravel sa...

Spindlar är jag inte så förtjust i, men jag har vant mig lite sedan vi flyttade till båten. Ibland blir det MASSOR av spindlar utanpå båten! Och ja, makroobjektiv hade varit perfekt!

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: de är rätt söta när de är såhär pyttesmå, annars är de himla äckliga tycker jag! Kommer in nån superstor då och då men mest är de i skjulet som tur är. Tror grannens katter har tagit kål på en del också.